مقامات اسرائیلی،رژیم باکو را به اسرائیل تشییه کردند/ از انتخاب نتانیاهو خوشحال هستیم

۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸
مقامات اسرائیلی،رژیم باکو را به اسرائیل تشییه کردند/ از انتخاب نتانیاهو خوشحال هستیم

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها، گروهی از رسانه های مهم اسرائیل طی سفری به باکو، به بررسی مناسبات دو کشور پرداختند. به گزارش آذرتاج (خبرگزاری رسمی)، هیات رسانه ای اسراییل در سفر به جمهوری باکو متشکل از خبرنگاران روزنامه های ” اسراییل هایوم” ، ” جروزالم پست” ، شبکه تلویزیونی بین المللی 124 و نیز خبرنگار دفتر روزنامه “لس آنجلس تایمز” در قدس بود.   درپی سفر هیات رسانه ای رژیم اسرائیل به جمهوری باکو، روزنامه” اسراییل هایوم” srael Hayom در مقاله ای با عنوان ” آذربایجان سرزمین مقدس آتش” ، جمهوری باکو را به اسراییل تشبیه کرد.

خبرنگار ” اسراییل هایوم”  در سفرنامه به جمهوری باکو با اشاره به دیدار هیات رسانه ای با المار محمدیاروف، وزیر امور خارجه در باکو نوشت : « وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در وهله نخست ، تحیّر خود  درباره قابلیت های فناوری اسراییل در مدیریت بخش آب را ابراز کرد.»

ارتش باکو از تکنیک های جنگی اسرائیل برای اشغال مناطقی در اطراف قراباغ استفاده کرده است

این خبرنگار بطور مفصل از حاکم شدن سیاست “چندفرهنگ گرایی” بر جمهوری آذربایجان و ساخته شدن “مسجد حیدر” به یاد حیدرعلی اف و حضور دو “روحانی” شیعه و سنی در ” مسجد حیدر” به عنوان نماد چندفرهنگی و وحدت ، “فاجعه خوجالی” ، ” بومی نبودن ارامنه در قراباغ و کوچ آنها از ایران و ترکیه به این منطقه”  و “عملیات ارتش باکو در آوریل 2016  و اشغال “للاتپّه” در این عملیات” توضیحاتی داده و افزوده است :

 « اهمیت  عملیات “للاتپّه” برای باکویی ها را می توان با عملیات اسراییل برای گرفتن کوه “حرمون” که منبع افتخار اسراییلی هاست، مقایسه کرد…ارامنه در سال 1993 “للاتپّه”  را تصرف و در آنجا مواضعی تقریبا تسخیرناپذیر ایجاد کرده بودند. اما، سربازان و افسران باکو تقریبا در 20 دقیقه این منطقه را آزاد کردند و به همین خاطر نیز به آن افتخار می کنند…بعدها مطلع شدم که براساس گزارش رسانه های خارجی ، فناوری نظامی اسراییل، به  سربازان باکو در این حماسه کمک کرده است. اما، هیچ کس سخن گفتن در این باره را نمی پسندد.»

بازدید خبرنگاران اسرائیلی از مناطق جنگی

خبرنگار روزنامه صهیونیستی ” اسراییل هایوم” همچنین درباره  بازسازی نمادین روستای “جوجوق مرجانلی” در نزدیکی خط آتش بس رژیم باکو و ارامنه نوشته است :

« بازدید روزنامه نگاران اسراییل از این روستا خیلی مهم است. زیرا،هیچ چیز مهمتری از حکایت زنده ای که همچون سیمرغ از خاکستر تاریخ دوره شوروی برخاسته و آینده اش را می سازد، وجود ندارد. اگر سرگذشت آوارگانی را که در تمامی آذربایجان بزرگ زندگی می کنند، با مناقشه اسراییل – فلسطین مقایسه کنیم، درک ریاکاری دنیا دشوار نخواهد بود. فلسطینی ها کلیدهای زنگ زده پدربزرگ ها و مادربزرگ های خود را رها نمی کنند و رسانه های دنیا در این باره به وفور مطلب منتشر می کنند، اما باکو ها چیز زیادی نمی خواهند: آنها از دنیا فقط توجه می خواهند. »

عضو هیات رسانه ای اعزامی اسرائیل به جمهوری آذربایجان افزوده است :«در زمان حضورمان در جمهوری آذربایجان بارها شاهد تشکر بخاطر حمایت اسراییل از آذربایجان بودیم».

معاون الهام علی اف: اسراییل متحد راهبردی ما است

به گزارش آذرتاج، در ادامه دیدار هیات های رسانه رژیم باکو و اسراییل علی حسن اف معاون رئیس جمهور باکو با اظهار خوشحالی از انتخاب مجدد بنیامین نتانیاهو به نخست وزیری اسراییل گفت : « بنیامین نتانیاهو برای پنجمین بار در انتخابات پیروز شد و به ریاست حکومت رسید. ما به انتخاب ملت اسراییل احترام خاصی می گذاریم. نتانیاهو، نخستین مقام عالی رتبه اسراییل است که در سال 1997 به باکو سفر و با حیدرعلی اف دیدار کرده است. پس از این سفر تاریخی نخست وزیر اسراییل ، مناسبات راهبردی ویژه میان کشورهایمان شکل گرفته است. در ماه دسامبر 2016 نیز بنیامین نتانیاهو به باکو سفر رسمی کرد و سیاست نزدیکی باکو و تل آویو را به نمایش گذاشت. ما احترام فراوانی به رییس حکومت اسراییل می گذاریم. می دانیم که بنیامین نتانیاهو برای کشور و رییس جمهوری ما چه احترام و صمیمیت انسانی قایل است. امروز مناسبات میان (به اصطلاح جمهوری) آذربایجان و اسراییل در تمامی زمینه ها با موفقیت توسعه می یابد.

65 درصد نفت اسرائیل توسط رژیم باکو تامین می شود!

حسن اف گفت:می خواهم تاکید کنم که هم اکنون 65 درصد نفت مصرفی اسراییل از (به اصطلاح جمهوری)آذربایجان تامین می شود. آذربایجان نیز خریدار ضروری ترین فناوری های پیشرفته اسراییل است. »

روزنامه “اسراییل هایوم” همچنین به نقل از “حکمت حاجی اف”، مدیر شعبه روابط خارجی ریاست جمهوری در دیدار با هیات رسانه ای اسراییل در سفر به باکو نوشته است :

«آذربایجان موقعیت و اهمیت راهبردی نادری دارد. پس از برپایی استقلال آذربایجان در سال 1991 ، مناسبات ویژه ای میان آذربایجان و اسراییل برقرار شد. اسراییل یکی از نخستین کشورها است که استقلال ما را به رسمیت شناخت. مناسبات اقتصادی و سیاسی و نظامی و فرهنگی و تجاری ما خیلی خوب است. دایر بودن پروازهای مستقیم میان تل آویو و باکو اثبات می کند که مناسبات خوبی میان کشورهایمان وجود دارد. در آستانه عید “پسح” ، یک هزار اسراییلی برای استراحت از تل آویو به باکو آمده اند. آنها با پرواز هواپیمایی باکو آمده اند.»


جمهوری باکو در نقشه ژئوپلیتیک اسرائیل جایگاه مهمی دارد

 

حکمت حاجی اف افزود :

 «فناوری هایی که اسراییل از کشاورزی و پزشکی گرفته تا حوزه نظامی به ما عرصه کرده، خیلی مهم است و (به اصطلاح جمهوری) آذربایجان در این نقشه ژئوپلیتیک جای مهمی دارد. من همیشه به شوخی می گویم که اگر به نقشه توجه کنید، (به اصطلاح جمهوری)آذربایجان شبیه پرنده ای است که از شرق به غرب پرواز می کند و اگر یک بال این پرنده کنده شود، دیگر پرواز نخواهد کرد. به همین خاطر می گوییم که برای ما هر دو بال لازم است!»

همچنین به گزارش خبرگزاری آذرتاج، آریه گوت، رییس سازمان ” طرح های بین المللی برای جامعه” در ویژه برنامه تحلیلی شبکه نهم تلویزیون اسراییل ضمن تاکید بر برتری نظامی ارتش جمهوری باکو نسبت ارتش ارمنستان گفت :

«خبرنگاران اسراییلی در بازدید از “ترتر” و ” جوجوق مرجانلی” یک بار دیگر در دیدار با سربازان و افسران ارتش باکو مطمئن شدند که ارتش آذربایجان ، قدرتمندترین و متمایزترین ارتش منطقه قفقاز جنوبی به لحاظ روحیه رزمی و نظم نیروها و دارا بودن سلاح ها و تجهیزات پیشرفته است. »

 

 

 

https://azertag.az/xeber/1272139

 

https://azertag.az/xeber/1273125