«سفارت خود را در اسراییل پس از اشغال قراباغ کوهستانی دایر خواهیم کرد»

۴ خرداد, ۱۳۹۸
«سفارت خود را در اسراییل پس از اشغال قراباغ کوهستانی دایر خواهیم کرد»

یئودا آبراموف عضو شورای سیاست گذاری حزب حاکم جمهوری باکو در پاسخ به این پرسش که چرا علیرغم روابط حسنه دولت باکو با رژیم اسراییل هنوز این کشور سفارت خانه ندارد؟ گفت؛ زمان تاسیس سفارت نرسیده است ابتدا باید قراباغ را ازاد کنیم و پس از قوی تر شدن به سمت تاسیس سفارت در تلاویو بریم. وی با تشبیه جمهوری اسلامی ایران به فیل درباره علت خودداری جمهوری باکو از دایر کردن سفارت در اسراییل گفت :

«جمهوری آذربایجان به عنوان عضو سازمان همکاری اسلامی فعاا نمی تواند در اسراییل سفارت دایر کند.نمی توانیم فیل های خفته را بیدار کنیم٫
ما نمی توانیم قبل از پایان مساله قره باغ و قوی شدن ،به این فیل ها سوزن فرو کنیم. این فیل ها از جایشان تکان می خورند و عالم به هم می ریزد. پس از تقویت موفقیت هایمان و سر و سامان دادن به مناسباتمان با کشورهای دنیا، در اسراییل سفارت باز خواهیم کرد.اکنون هم برغم دایر نکردن سفارت در اسراییل ، مشکلی نداریم.»
آبراموف ،رژیم اسراییل را حامی نظامی جمهوری باکو‌ دانست و گفت:

«درگیری های آوریل 2016 نشان می دهد که 85 درصد سلاح های مورد استفاده ارتش جمهوری آذربایجان ، سلاح هایی هستند که از اسراییل خریداری شده اند».

آبراموف مدعی حمایت 50 میلیون آذری از وی شد و گفت :

«فقط دو ملت مرا دوست ندارند: ایرانی ها و ارمنی ها. من با اسراییل مناسبات گرمی دارم. با یک تماس تلفنی از صحن مجلس ملی جمهوری آذربایجان، از تصویب شناسایی نسل کشی ارامنه در کنست اسراییل جلوگیری کردم. در سایت های ارمنی به من فحش می دهند.اگر به تصاویر قدیمی شبکه “سحر” تلویزیون ایران نگاه کنید، می بینید که مرا مسخره می کردند.»

‏https://modern.az/az/news/201331