تکذیب خبر احضار سفیر ایران به وزارت خارجه جمهوری آذربایجان /سفیر در باکو نبود!

۲۶ فروردین, ۱۳۹۶
تکذیب خبر احضار سفیر ایران به وزارت خارجه جمهوری آذربایجان /سفیر در باکو نبود!

اخیرا خبری در وب سایت ویتورالاذ منتشر شده است که به نقل از سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان حکمت حاجی اف بیان میدارد، جواد جهانگیرزاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان به دلیل  اعتراض دولت باکو به «مشارکت ایران در بازسازی مسجد گوهرآقای شهر شوشا» به وزارت خارجه احضار شده است. برابر خبر این سایت، به نقل از حکمت حاجی اف، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در خصوص مشارکت یک شکرت خصوصی ایرانی در بازسازی این مسجد به سفیر ایران اعتراض کرده است.
اما دیشب سایت آذری زبان بادکوبه، طی مطلب به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گزارش کرد که خبر منتشر شده در برخی رسانه های باکو مبنی بر احضار سفیر ایران «دروغ» بوده است.

یک مقام آگاه در وزارت خارجه ایران به سایت بادکوبه گفته است، جواد جهانگیرزاده سفیر ایران، 13 آوریل (پنجشنبه گذشته) 2017 به باکو بازگشته است و طبیعا در تاریخی که سایت ویتورالاذ و حکمت حاجی اف ادعا کرده است در باکو حضور نداشته که بتوان وی را به وزارت خارجه احضار کرد.

این منبع افزوده است که حدود 15 روز پیش دیدار «معمولی» بین جهانگیرزاده و مقامات وزارت خارجه جمهوری آذربایجان صورت گرفته است که در کنار چندین موضوع دیگر، مساله مسجد گوهر آقای شوشا نیز طرح شده است. اما این دیدار ماهیت «احضار» نداشته جزو دیداری معمول مقامات دو کشور بود.

اکنون دو سوال در این خصوص به وجود می آید. نخست این که آیا این رسانه بدون هماهنگی با سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به نقل از وی به دروغ پردازی ای پرداخته است که باعث خدشه بر روابط دیپلماتیک می شود یا با هماهنگی وی! طبیعی است که انتشار اخباری از این دست اعتبار رسانه ای ویتورالاذ را نیز سوال برده و از کنترل ضعیف وزارت خارجه جمهوری آذربایجان بر رسانه های (به ویژه هنگامی که روابط فیمابین در کار است) حکایت دارد. ولی اگر بدون هماهنگی وی بوده است چرا وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به این رسانه ها اجازه میدهد که چنین اقدامات مخرب رسانه ای انجام دهد؟