توصیه برندا شیفر به مایک پمپئو: برای تکمیل فشار حداکثری علیه ایران از پان ترک‌ها استفاده‌کنید

۴ مرداد, ۱۳۹۹
توصیه برندا شیفر به مایک پمپئو: برای تکمیل فشار حداکثری علیه ایران از پان ترک‌ها استفاده‌کنید

برندا شیفر استاد دانشگاه حیفا و مدیر بخش انرژی اف.دی.دی (بنیاد دفاع از دموکراسی ها) به وزارت خارجه امریکا و شخص پمئو و مایک پمپئو پیشنهاد کرده است که «برای تکمیل فشار حداکثری به ایران از گروههای سیاسی قومیت گرا و به ویژه پان ترک‌ها استفاده کند».

 مقاله انتقادی ائلدار محمد اف در سایت State-craft Responsible در همین زمینه، تنظیم شده است و به سوءاستفاده اسرائیلی ها از مسائل قومی ایران به ویژه آذریها در محور فرضی تلاویو-باکو-تبریز اشاره می کند. محمداف در خصوص فراخوان برگزاری آشوب و شورش در چند شهر ایران، اشاره کرده است که با وجود تلاش های زیادی، اما عده کمی در این تظاهرات شرکت کردند و توجه مردمِ جامعه هدف بیشتر به مسائل داخلی و ملی ایران معطوف بود تا مسائل فرعی در قفقاز جنوبی.

بخش عمده ای از این مقاله که « چگونه یک اتاق فکر در واشینگتون از شورش های قومی در ایران حمایت می کند» نام دارد به انتقاد از عملکرد متوهمانه بنیاد دفاع از دموکراسی ها ( اف. دی.دی) از جمله برندا شیفر می پردازد. پس از روی کار آمدن ترامپ اف.دی.دی به عنوان یکی از اتاق های فکر ضدایرانی اهمیت زیادی معادلات پیدا کرده است. این اندیشکده که به سیاست پردازی در زمینه سیاست خارجی امریکا مشغول است، خود را معمار تحریم های ظالمانه علیه ایران و نابودی سازی اقتصاد کشور می داند. خانم برندا شیفر از لابیست های جمهوری آذربایجان در  امریکا و از اعضای اتاق اف.دی.دی است. وی سمت مشاور استراتژیک شرکت دولتی نفت باکو (سوکار) و فعالیت در سازمان ضداطلاعات ارتش اسرائیل (آمان) را در کارنامه خود دارد و دو کتاب در زمینه آذربایجان منتشر کرده است که «مانیفیست پان ترکیسم در ایران» تلقی می شود.

شیفر  از جمله کسانی بود که پس از جنگ در طاوش، اغتشاش عده ای از پان ترکیست‌ها را در پنجشنبه گذشته در ایران سازماندهی و تبلیغ کرد. غائله ای که به جز خود قوم‌گراها و شاگردانِ شیفر کسی از مردم عادی در آن شرکت نکرد.  اما به نظر می رسد اسراییلی ها علاقه دارند دامنه درگیری در قفقاز جنوبی را به ایران توسعه دهند.

بنیاد دفاع از دموکراسی ها پیش از این نیز تنش های قومی را در کشور توصیه کرده و اوباشی مانند عباس لسانی یا کاظم صفابخش حمایت کرده بود.

در مورد فراخوان تجمع غیرقانونی برای حمایت از جنگ طاوش در مرز با گرجستان، برندا شیفر میدان دار، فعالیت های مجازی و اطلاع رسانی در شبکه اجتماعی توئیتر بود.وی یا شخصا مطالب و توئیت هایی در این زمینه می نوشت و یا توئیت های مربوط به عناصر تجزیه طلب شناخته شده مانند رضا صیامی (کارگردان) احمد اوبالی (تجزیه طلب فراری)، رامین جباری (تجزیه طلب فراری) را بازنشر می کرد. به نظر می رسد این اقدامات بخشی از پروژه اف دی دی برای تقویت جریان واگرا در کشور است.

 

این اتاق فکر امروزه نیز تلاش می‌کند، از هر راه ممکن حمایت هایی برای گروههای تجزیه طلب به ویژه در کاخ سفید جذب کند. به صورت سنتی «پان ترکیسم» به معنای اتحاد فرهنگی یا سیاسی بین جمعیت هایی که تُرک فرض می شوند، ریشه های قوی ای در سنت صهیونیسم دارد. لئون کوهن،ارمینوس وامبری و … از صهیونیست های پایه گذار پان ترکیسم بودند و به نظر می رسد شیفر قصد دارد ادامه دهنده این سنت باشد.