مطالب نادرست درباره تمامیت ارضی ایران را نمی‌پذیریم

۱۶ آبان, ۱۳۹۵
مطالب نادرست درباره تمامیت ارضی ایران را نمی‌پذیریم

شرق: اسحاق جهانگیری، معاون اول‌رئیس‌جمهوری  که روز گذشته میزبان «نهاد زیبکچی»، وزیر اقتصاد جمهوری ترکیه، بود، از این فرصت استفاده و از قرارگرفتن ترکیه در کنار ریاض و بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس انتقاد کرد. او با بیان اینکه «ایران علاقه ندارد ترکیه نسبت به بغداد، شیعیان و ایران در همان مواضعی باشد که ریاض در آن مواضع است»، گفت: «ریاض از تروریست‌ها و داعش حمایت می‌کند و ما تاکنون بین مواضع آنکارا و ریاض تفاوت قائل بوده‌ایم».
به گزارش ایسنا، او با تأکید براینکه بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه که در آن از جزایر سه‌گانه ایرانی به عنوان محل مناقشه یاد شده، آشکارا پیامی ضدایرانی دارد،‌ تصریح کرد: «ما از هیچ‌کس نمی‌پذیریم راجع به تمامیت ارضی ایران مطالب نادرستی عنوان کند».
جهانگیری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است روابط خود را بدون هر محدودیتی با ترکیه افزایش دهد، بر ضرورت سرعت‌بخشیدن به روند حل موانع پیش‌روی توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور تأکید کرد و گفت: «سطح همکاری‌های دو کشور که از روند روبه‌رشدی برخوردار است، نیازمند مراقبت جدی است و باید از روند توسعه این مناسبات مراقبت کنیم». او در ادامه با ابراز خوشحالی از ناکامی کودتای ترکیه، گفت: «ممکن است جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه درباره برخی مسائل منطقه، اختلاف‌نظر داشته باشند؛ اما این اختلاف‌نظر هرگز موجب نمی‌شود ایران، ترکیه را در برابر تهدیدات منطقه‌ای و عوامل ایجاد بی‌ثباتی، تنها بگذارد». به گفته او «اگر ایران و ترکیه از تهدیداتی که قدرت‌ها در منطقه ما به وجود آورده‌اند، به درک مشترکی برسند، می‌توانند بازی آنها را به هم بزنند». معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه را در توسعه مناسبات دو کشور، خطیر و پراهمیت ارزیابی کرد و در ادامه با اشاره به اینکه ایران و ترکیه می‌توانند علاوه بر توسعه روابط دوجانبه، همکاری‌های خود را در کشور ثالث نیز افزایش دهند، بر ضرورت برگزاری کمیسیون مشترک حمل‌ونقل دو کشور تأکید کرد و گفت: «این کمیسیون باید هرچه‌زودتر تشکیل شده و مسائل بخش حمل‌ونقل را حل‌وفصل کند».
جهانگیری امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی را با ترکیه، گامی در جهت آسان‌سازی و افزایش حجم تجارت میان دو کشور دانست. او گردشگری را یکی از پتانسیل‌های موجود برای گسترش همکاری‌های دو کشور خواند و خواستار جبران خسارات واردشده به برخی گردشگران ایرانی به دلیل ناامنی‌های اخیر شد.
معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین به ضرورت رفع موانع همکاری‌های بانکی میان دو کشور پرداخت و گفت: «هم‌اکنون مدت زیادی از لغو تحریم‌های ایران سپری شده؛ اما همچنان مناسبات بانکی میان دو کشور مطابق انتظارات پیش نرفته است و تحقق هدف‌گذاری مناسبات تجاری و اقتصادی و رسیدن آن به میزان ٣٠ میلیارد دلار، با محدودیت‌های بانکی امکان‌پذیر نیست». وزیر اقتصاد ترکیه نیز در این دیدار هدف خود را از این سفر، توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی عنوان کرد و گفت: «وجود موانع پیش‌روی توسعه روابط اقتصادی، به نفع هیچ یک از طرفین نیست و معتقد هستیم توسعه روابط و مناسبات تجاری به نفع دو ملت خواهد بود».
زیبکچی درباره بیانیه نشست شورای همکاری خلیج فارس نیز با بیان اینکه ترکیه در این شورا عضویت ندارد و تنها به عنوان مدعو در این نشست حضور داشت، گفت: «وزیر خارجه ترکیه در این نشست هیچ عبارتی برخلاف منافع ایران در جزایر سه‌گانه عنوان نکرد؛ چراکه این موضوع از حساسیت فراوانی برای ما برخوردار است». او همچنین از اهتمام دولت کشورش برای بررسی خسارات وارد‌شده به گردشگران و رانندگان ایرانی خبر داد و گفت: «این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری خواهیم کرد».