رژیم باکو نمایش «مردگان» را همزمان با ایام محرم به روی صحنه برد

۱۷ مهر, ۱۳۹۵
رژیم باکو نمایش «مردگان» را همزمان با ایام محرم به روی صحنه برد

 

     

همزمان با ایام محرم، نمایشنامه کمدی «مردگان»، اثر جلیل محمدقلی زاده، از روشنفکران غربگرای اوایل قرن بیستم که در  آثار وی تحت پوشش انتقاد از خرافه گرایی، عقاید مذهبی مسلمانان و روحانیون به طنز کشیده شده اند، در سالن  «تئاتر ملی درام آکادمیک (جمهوری)باکو» به روی صحنه برده شد.

به گزارش خبرگزاری ترند، وزارت فرهنگ و توریسم جمهوری باکو اعلام کرد : «نمایشنامه مردگان که براساس اثری به همین نام از جلیل محمدقلی زاده، تهیه شده است، طی روزهای هفتم و هشتم اکتبر ( ششم و هفتم ماه محرم) در سالن  «تئاتر ملی درام آکادمیک (جمهوری)باکو» بر روی صحنه خواهد بود

وزارت فرهنگ و توریسم جمهوری باکو اعلام کرد کارگردانی این نمایش کمدی را  آنار صادق اف و الیف جهانگیرلی به عهده دارند که آن را به مدیریت هنری آذر پاشا نعمت به روی صحنه برده اند. موسیقی  این نمایش، بر اساس اثر «مردگان» قارا قارایوف، موسیقی دان دارای نشان «هنرمند ملی» اتحاد جماهیر شوروی ، ساخته شده است. مشاور علمی این نمایش کمدی، عیسی حبیب بیگلو، نماینده مجلس و معاون آکادمی ملی علوم (جمهوری)باکو و رییس انیستیتوی ادبیات «نظامی» است.

نقش «شیخ نصرالله» را در این نمایش نامه، نورالدین مهدی خانلی، دارنده نشان «هنرمند ملی» و نقش «اسکندر مست» را آنار هیبت اف، بازی می کنند.

سایر نقش ها را  لاله زار مصطفی اوا، دارنده نشان «هنرمند ملی» ، رافیق عظیم اف، حاجی اسماعیل اف، اصلان شیرین، الشن جبراییل اف، علی نور، هجران نصیراوا، صابر محمدوف، الخان قلی اف ، مظاهر جلیل اف، کاظم حسنقلی زاده ، فیروز خداوردی اف، میرزا آقابیگلی، اژدر حمیدوف، الچین افندی، رامین شیخعلی اف، وصال مصطفی اف، جانعلی جانعلی اف، النور قدیروف، رستم رستم اف، خدیجه نوروزلو، لمان ایمانوف، رادا نصیب اوا، عادل دمیروف به مهارت بازی می کنند.

وزارت فرهنگ و توریسم جمهوری باکو افزوده است : « در این اثر، اسارت معنوی، واپس گرایی و جهالت، با بازی بسیار جسورانه  و منحصر به فرد هنرمندان به نمایش درآمده است. به نوعی که این هیات هنری، افکار جلیل محمدقلی زاده را  با مهارتی عالی بیان می کنند و روندهای جاری درباکو در اوایل قرن بیستم و موهومات و جهالت را در تابلویی دراماتیک و شاعرانه به نمایش می گذارند