الهام علی اف: دونالد ترامپ شایسته احترام فراوان است

۱ آذر, ۱۳۹۵
الهام علی اف: دونالد ترامپ شایسته احترام فراوان است

الهام علی اف، رییس جمهوری باکو گفت : « دونالد ترامپ شایسته احترام فراوان است

به گزارش خبرگزاری رسمی آذرتاج جمهوری آذربایجان، الهام علی اف در دیدار با گروهی از خبرنگاران و مسئولان رسانه های خارجی، ضمن پاسخگویی به سوالات خبرنگاران ، نظر خبرنگار آمریکایی حاضر در این نشست را در خصوص علت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا برغم وجود جریان خبری و تبلیغاتی علیه ترامپ جویا شد.

علی اف گفت : « تمامی روزنامه های اصلی آمریکا از جمله واشنگتن پست، نیویورک تایمز و خبرگزاری ها پیروزی خانم کلینتون را پیش بینی می کردند و می دانیم که مطبوعات این موضوع را چگونه منعکس می کردند. اما، چه شد؟  آیاهمه آنها دچار اشتباه شدند یا اینکه ارزیابی آنها دارای انگیزه های سیاسی بود؟ آیا دخالت سیاسی و دستورات مشخصی در خصوص نحوه انعکاس انتخابات در رسانه ها وجود داشت؟ یا اینکه آن رسانه ها در پیش بینی خود دچار اشتباه بزرگی شدند و اعتمادی را که به آنها نشان داده می شد، از دست دادند؟ »

جان دانیشوسکی، معاون خبرگزاری آسوشیتدپرس در پاسخ این سوال الهام علی اف گفت : « به نظر من ، این موضوع تا حد مشخصی اثبات می کند که (در آمریکا) دموکراسی وجود دارد و افراد با رفتن به حوزه های رای گیری ، انتخاب خود را انجام دادندبرخلاف برخی کشورها، در آمریکا معلوم نیست که انتخابات چه نتیجه ای خواهد داشت. در آمریکا، واقعا هم به هنگام برگزاری انتخابات ، نمی دانی چه کسی پیروز خواهد شد و نتیجه انتخابات موجب سردرگمی برخی خبرگزاری ها شد. توجه خیلی از خبرگزاری ها  به شهروندان آمریکای لاتینی و آمریکایی های آفریقایی جلب نشد و آنها ندیدند طبقاتی که از نظر اقتصادی دچار دشواری است، به ترامپ رای خواهند داد. اما، در مورد حمایت یا  صدمه زدن به هر نامزدی، هیچ علت خاصی وجود نداشت. برعکس، در شرایطی عادلانه و در محیطی مباحثه ای ، رویدادها را منعکس می کردند. به عنوان مثال، یک روز آسوشیتدپرس مطلبی انتقادی درباره کلینتون منتشر کرده بود و ما از حامیان ترامپ واکنش های زیادی دریافت کرده بودیم. روز بعد نیز مطلبی انتقادی درباره ترامپ منتشر شد که همان بازتاب از طرف حامیان کلینتون وجود داشت. به نظر من، این برای همه غیرمنتظره بود. شاید هم بیش از حد به نتایج نظرسنجی ها اعتماد می کردیم و بی اعتباری آنها مشخص شد. اما، کنترل سیاسی وجود نداشت.» 

خوزه آنتونیو ورا گیل، از خبرگزاری «ای اف ای» اسپانیا از الهام علی اف پرسید نظر شخصی شما درباره ترامپ چیست؟

الهام علی اف پاسخ داد: « نظر شخصی من خیلی مثبت است. برخلاف نظرسنجی های انجام شده و انتظارات رسانه های برجسته آمریکایی و تبلیغات تهاجمی علیه ترامپ،  ملت آمریکا از وی حمایت قطعی کرد و او در انتخابات پیروز شد. بخاطر این انتخابات، او فقط به خودش مدیون است. او شایسته احترام فراوان است. امیدواریم که در دوره ریاست جمهوری وی، روابط در حال توسعه آمریکا و (جمهوری) آذربایجان با موفقیت ادامه خواهد یافت. برای همکاری، بخش های زیادی در زمینه های سیاسی و اقتصادی و انرژی و سایر بخش ها وجود دارد. در دنیا نیز انتظارات زیادی از سیاست وی وجود دارد. به همین علت، از طرف (جمهوری) آذربایجان برای وی موفقیت آرزو می کنم و براین باورم که ملت (جمهوری) به نتایج این انتخابات ارج می نهد. »

الهام علی اف در این دیدار در پاسخ به تشکر «مهنّد سلیمان محسن النعامی»، مدیر کل خبرگزاری بحرین  بخاطر تسهیل صدور روادید (جمهوری آذربایجان برای کشورهای عربی) و روابط خوب رییس جمهوری آذربایجان با شاه بحرین نیز گفت : «  همانطور که اشاره کردید پس از تسهیل روادید برای کشورهای خلیج (فارس) ، توریست هایی که از کشورهای خلیج (فارس) هستند، ده برابر شده است. بویژه در تابستان، در خیابان ها شمار زیادی از برادرانمان ( از کشورهای عربی) در اینجا (جمهوری آذربایجان) حضور دارند. »