نمازگزاران مسجد حاج جواد باکو به طرح تخریب این مسجد اعتراض کردند

۲۴ فروردین, ۱۳۹۶
نمازگزاران مسجد حاج جواد باکو به طرح تخریب این مسجد اعتراض کردند

پایگاه های اینترنتی جمهوری باکو از تجمع نمازگزاران مسجد حاج جواد باکو برای جلوگیری از تخریب این مسجد و اقدام پلیس در بازداشت چند تن از  نمازگزاران خبر دادند.

پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» (طرفدار حاکمیت ) خبر داد برغم اینکه گروهی از دینداران اعتراض کننده به تخریب این مسجد که در طرح نوسازی منطقه «ساوتسکی» باکو قرار گرفته است، منطقه را ترک کرده اند، سایر دینداران اعلام کرده اند برای جلوگیری از تخریب مسجد، شب را در محل باقی خواهند ماند.

دینداران تجمع کننده که علاوه بر ساکنان محل، از اهالی مناطق «گونشلی»، «بینه» و «هوسان» نیز هستند، تاکید کردند برای عبادت به این مسجد می آمده اند و از خبر تخریب مسجد ناراحت شده اند و نمی خواهند این مسجد که جزء آثار تاریخی نیز هست، تخریب شود.

از سوی دیگر، پایگاه اینترنتی «اسلام – آذری» از تجمع دینداران و نیروهای پلیس در اطراف مسجد حاج جواد در باکو خبر داد و نوشت نیروی پلیس به دینداران دو روز وقت داده است مسجد را تخلیه کنند.

 پلیس چند تن از دینداران معترض به تخریب این مسجد را بازداشت کرده است.

ژنرال سهلاب باقروف، معاون اداره پلیس باکو گفت:« این مسجد ، ثبت شده نیست و ساختمانی است که به عنوان مسجد استفاده شده است و در طرح نوسازی منطقه قرار گرفته است. هر تصمیمی درباره سرنوشت این ساختمان اتخاذ شود، همان نیز خواهد شد.»

معاون نیروی پلیس باکو گفت : « هیچ گونه وخامتی در منطقه وجود ندارد. من نیز در منطقه به سر می برم و هرچه قانون مقرر کند، همان نیز روی خواهد داد.»

به گزارش خبرگزاری آپا، مبارز قربانلی ، رییس کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان نیز گفت:« این مسجد به ثبت نرسیده است و به علت کهنگی ، غیرقابل استفاده است. در این منطقه، تمامی ساختمان های کهنه تخریب می شوند.»

مبارز قربانلی از گفتگو با دینداران و  احتمال ساخت مسجد در همان محله در صورت لزوم خبر داد و گفت برخی ها می خواهند به نام دین ، جنجال ایجاد کنند. »

مبارز قربانلی افزود : « در این مساجد ، در نمازهای جمعه و اعیاد،  فقط 80 تا 100 نفر جمع می شدند و در  مواقع عادی شاید 15 الی 20 نفر می آمدند. آنجا نه به عنوان ساختمان و نه به عنوان مسجد، ثبت نشده است. آنجا در اوایل قرن گذشته ساخته شده و بطور کل به وضعیت غیرقابل استفاده ای درآمده بود که به آن، مسجد محله گفته می شد. در اطراف این منطقه ، چهار مسجد بزرگ وجود دارند که به خوبی فعالیت می کنند. »

مبارز قربانلی افزود : « ما مساجدی مثل «مسجد حیدر» (مسجد بسار مجلّلی که دولت به نام حیدرعلی اف ساخته است و بطور دولتی فعالیت می کند) و سایر مساجد وجود دارد. کسانی که جنجال می کنند، افرادی خارج از دین هستند که از نام دین سوء استفاده می کنند.»

همچنین به گزارش «فاکت خبر» الله شکور پاشازاده، رییس اداره مسلمانان قفقاز نیز درباره تخریب دو مسجد در منطقه «ساوتسکی» باکو گفت : « من حتی مکان آن مسجدها را نیز نمی شناسم. بطور کل با تخریب  هیچ مسجدی موافق نیستم. اما در تمامی دنیا نیز پذیرفته شده است که در صورت اجرای کارهای مهم برای مردم و به عنوان مثال ساخت راه یا اجرای سایر طرح ها، این کارها از طریق گفتگو اجرا می شوند. من نظرم را به سازمان های ذیربط نیز اعلام کرده ام.»

«مسجد حاجی عبدالرحیم بیگ قلی بیگ اف» در منطقه «ساوتسکی» تخریب شده و قرار است «مسجد حاجی جواد» نیز تخریب شود.

پایگاه اینترنتی «دیرلر» نیز خبر داد جمعیت دینی (نمازگزاران) مسجد حاج جواد با ارسال نامه ای به رییس جمهوری آذربایجان ، خواستار شده اند این مسجد تخریب نشود.

پایگاه اینترنتی «مائده » نیز گزارشی تصویری از اعتراض دینداران به تخریب مسجد حاج جواد باکو منتشر کرد که در این گزارش، یکی از اعتراض کنندگان تاکید کرد:« مساجد سنگر هستند و هر مسلمان باید سنگر خود را حفظ کند.  حاج محسن صمدوف (رهبر زندانی حزب اسلام)، دو سال پیش به ما پیام فرستاد که مسجد سنگر است و هرکس در هر سنگری ایستاده است باید آن را حفظ کند. صدها روحانیون زندانی در کشور، با بصیرتی که داشتند این وقایع را پیش بینی کرده بودند و بخاطر دفاع از دین، به زندان افتادند. امروز نیز همانند دوره امام علی (ع) قرآن ها را به نیزه کرده اند. اما، ما نیز همانند علی (ع) باید از قرآن حقیقی دفاع کنیم. این مسایلی که برای ما ایجاد می شود ناشی از این است که طی ده ، پانزده سال گذشته، ما بجای دفاع از قرآن حقیقی، به دفاع از قرآن هایی که به سر نیزه ها زده شده بودند، پرداختیم. در آینده نیز بلاهای زیادی بر سر ما خواهند آورد. زیرا، ما از حافظان قرآن از جمله حاج ذوالفقار میکائیل زاده که حافظ قرآن بود ، به خوبی حمایت نکردیم.  »

یکی دیگر از دینداران معترض گفت : « اگر ما از روحانیون محبوس حمایت کنیم، خداوند نیز در کار ما گشایش ایجاد خواهد کرد و اگر ما حرکتی نکنیم، مشکلات بیشتر خواهد شد. ممکن است چند ساعت دیگر ما را هم بازداشت کنند. ای مردم، دربرابر این بازداشت ها سکوت نکنید.  امروز هم مثل کربلاست. اگر ما را هم بازداشت کردند، این پرچم را  بر زمین نگذارید. این مسجد، ناموس ماست. اگر این مسجد را نیز تخریب کنند و ما نتوانیم از حقوق خود دفاع کنیم، همان بهتر است که برویم بر سر خود روسری ببندیم و (همانند زنان) در خانه هایمان بنشینیم.  وقتی بخاطر ممنوعیت حجاب اعتراض کردیم، با نیروی پلیس ما را سرکوب کردند و سپس واقعه نارداران را ایجاد کردند. »