سومگائیت دومین شهر آلوده جهان

۲۷ تیر, ۱۳۹۶
سومگائیت دومین شهر آلوده جهان

مرکز بررسی های زیست محیطی « موسسه بلک اسمیت» آمریکا، شهر سومقائیت، را  دومین شهر آلوده دنیا معرفی کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» ، در فهرست «موسسه بلک اسمیت» آمریکا، نخستین منطقه آلوده دنیا، قصبه « پریپیات » اوکراین اعلام شده است که در نزدیکی چرنوبیل ، محل واقعه فاجعه انفجار نیروگاه اتمی اوکراین قرار دارد.

شهر سومقائیت جمهوری باکو نیز از نظر زیست محیطی ، دومین مکان آلوده دنیاست.

در رتبه های بعدی این فهرست به ترتیب، ولایت دزرژینسک روسیه، منطقه لینفین و تیانژین در  چین، سوکیندا  و واپی در هند، کابوِه در زامبیا، نوریلسک در روسیه قرار دارند.

در گزارش این موسسه آمده است : « در حوزه شوروی سابق، پس از فروپاشی شوروی ، بیشترین آلودگی در سومقائیت ایجاد شده است. در دوره شوروی، کارخانه های مختلف در سومقائیت فعالیت داشتند که در وضعیت زیست محیطی این شهر بی تاثیر نبودند. فعالیت این کارخانه ها  متوقف شده اند. اما هنوز سومقائیت، شهر خاکستری را یادآوری می کند.»

تلمان زینال اف، کارشناس محیط زیست جمهوری آذربایجان، فهرست موسسه آمریکایی «بلک اسمیت» را نادرست دانست و گفت:« در تهیه این گزارش ، به اطلاعات سی سال قبل استناد شده است. نمایندگان سازمان های خارجی برای بررسی وضعیت ، به جمهوری آذربایجان سفر می کنند و شماری از سازمان های غیردولتی نیز در جمهوری آذربایجان وجود دارند که فقط به دریافت پول از سازمان های خارجی فکر می کنند و خارجی ها را به آلوده ترین مکان ها در جمهوری آذربایجان می برند و موجب شکل گیری این تصورات می شوند. اما، کارشناسان سازمان های خارجی باید بجای همکاری با کسانی که خود را در مقابل پول می فروشند، باید با سازمان های شناخته شده غیردولتی کشور همکاری و اوضاع را ارزیابی کنند.»