انگلیس بزرگترین سرمایه گذار در جمهوری باکو است

۲۶ آذر, ۱۳۹۶
انگلیس بزرگترین سرمایه گذار در جمهوری باکو است

شاهین مصطفی اف، وزیر اقتصاد جمهوری باکو اعلام کرد انگلیس با 27 میلیارد دلار ،  نخستین سرمایه گذار خارجی در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری آپا، شاهین مصطفی اف در دیدار با خانم رونا فیرهد ، وزیر دولت در امور تجارت و تشویق صادرات انگلیس و رییس انگلیسی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری این جمهوری و انگلیس گفت : « 500 شرکت بریتانیای کبیر در جمهوری آذربایجان فعالیت دارند. »

شاهین مصطفی اف با اشاره به تمدید قرارداد استخراج نفت از حوزه «آذری – چراغ – گونشلی» خزر تا سال 2050 ، گفت : « شرکت « بی پی» در هفت طرح در زمینه نفت و گاز در جمهوری آذربایجان فعالیت  و در خط لوله نفتی باکو – تفلیس – جیحان و طرح های دهلیز جنوبی گاز از جمله « تاناپ» و « تاپ»  سهم دارد. »

وزیر اقتصاد جمهوری گفت :

« جوانان جمهوری آذربایجان در دانشگاه های برجسته دنیا از جمله دانشگاه های انگلیس تحصیل می کنند. (جمهوری) آذربایجان خواهان  گسترش همکاری با بریتانیای کبیر در بخش های غیرنفتی است. شرکت های بریتانیایی می توانند در پارک فناوری صنایع شیمیایی سومقائییت و سایر پارک های صنعتی سرمایه گذاری و در زمینه تولید مشترک ماشین آلات مورد نیاز صنایع نفت و گاز، دارو و تجهیزات پزشکی و صنایع غذایی، تاسیس واحد تولیدی مشترک محصولات لبنی و گوشتی و دایر کردن موسسات دامی مشترک همکاری کنند. بریتانیای کبیر می تواند از امکانات ترانزیتی (جمهوری) آذربایجان استفاده کند. »

رونا فیرهد نیز تاکید کرد ظرفیت همکاری باکو با شرکت های بریتانیایی از جمله شرکت «بی پی» خیلی بالاست.

همچنین به گزارش خبرگزاری رسمی آذرتاج، الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در دیدار با خانم رونا فیرهد ، وزیر دولت در امور تجارت و تشویق صادرات انگلیس تاکید کرد :

 « شرکت بی پی ، شریک اصلی در طرح های جهانی انرژی (جمهوری) آذربایجان است. ما مایل به گسترش مشارکت شرکت های بریتانیایی هم در زمینه سرمایه گذاری و هم در زمینه پیمانکاری در اقتصاد جمهوری آذربایجان هستیم. »

رونا فیرهد نیز با تاکید بر اهمیت فراوان همکاری (جمهوری) آذربایجان و شرکت « بی پی» گفت : « حکومت بریتانیا برای روابط با (جمهوری) آذربایجان اهمیت فراوانی قایل است. »

در این دیدار ، بر اهمیت اجرای طرح « شاه دنیز 2» و تمدید قرارداد نفتی « آذری – چراغ- گونشلی» تا سال 2050 تاکید شد.