قحطی بصیرت در راهبرد سیاست خارجی نئوکمالیسم/ منصور حقیقت پور

۲۴ مهر, ۱۳۹۵
قحطی بصیرت در راهبرد سیاست خارجی نئوکمالیسم/ منصور حقیقت پور

سابقه دولت های حاکم بر آناطولی نشان دهنده این واقعیت است که در مقاطعی که راهبردهای سیاست خارجی آنان توام با بصیرت باشد میتواند در اردوی جهان اسلام موثر واقع شوند و آنگاه که تعصب و غرور چاشنی رفتار آنان میشود شمشیر بر علیه جهان اسلام میکشند و خودزنی میکنند.

رفتار جریان حاکم بر ترکیه امروزی نشان از وانفسای بصیرت است. حتی کودتای اخیر که براستی حاصل اقدام مثلث آمریکا- عربستان- اسرائیل بود هم نتوانست برای نئوکمالیسم در ترکیه تولید بصیرت کند تا بتوانند دشمن شناسی را در رفتار خود تکمیل کنند.

تصور این بود که کودتای اخیر یک فاصله منطقی بین ترکیه با کشورهای آمریکا- عربستان- قطر و رژیم حاکم بر اسرائیل ایجاد کند لکن مستی قدرت و شهوت قدرت طلبی اجازه تزریق بصیرت در دیپلماسی ترکیه نمیدهد توسعه همکاریهای سیاسی با عربستان، قطر و اسرائیل از جمله این رفتارهای بی بصیرت است.

تجاوز نظامی به سوریه و عراق و ارائه گفتمان غیر منطقی رجب پاشا با نخست وزیر عراق و طرح ادعای سرزمینی جدید در جغرافیای عراق نیز از جمله این رفتارهای جنون آمیز سرمستان قدرت در ترکیه است.

ادعای حاکمیت ترکیه بر موصل و کرکوک، ورود مسلحانه به سوریه، حمایت همه جانبه از داعش و جریانات تروریستی منطقه، توسعه ارتباط با اسرائیل در این مقطع حساس تاریخی و التماس به اتحادیه اروپا جهت الحاق به اتحادیه اروپا تماما نشان دهنده این است واقعا نشان دهنده قطحی بصیرت در راهبردهای سیاست خارجی آقای اردوغان است و خسارت این بیتوجهی و تکبر و بیبصیرتی را در آینده میبایست مردم شریف ترکیه باید پرداخت نمایند جا دارد دولت حاکم بر ترکیه به خود آید و منافع مردم شریف را به تاراج جهالت و بیبصیرتی ندهد.

هم نشینی با اعراب مرتجع خائن شورای همکاری خلیج فارس و همنوایی با آنان بر علیه جمهوری اسلامی ایران نیز نشان داد که قرار نیست حاکمان فعلی ترکیه از وقایع پیرامونی عبرت بگیرند و امروز با بیبصیرتی تمام سرنوشت خود را با زالوصفتان حاکم بر منطقه گره میزنند و سرنوشت خود را با سرنوشت سیاسی مرتجعان گره میزنند و جا دارد از نئوکمالیسم حاکم بر ترکیه پرسید به کجا چنین شتابان.