روزشمار اقدامات حکومت باکو برای محدودسازی مراسم عاشورای1438/برهان حشمتی

۱ آبان, ۱۳۹۵
روزشمار اقدامات حکومت باکو برای محدودسازی مراسم عاشورای1438/برهان حشمتی

این مراسم های عاشورایی هم طراز مراسم های عاشورایی برگزار شده در شهرهای مختلف ایران و عراق و لبنان و بلکه در مقیاس خود، پرشکوه تر از این ها نیز بودند که دوربین های متعدد تلویزیونی و پخش زنده شبکه های مختلف  و مهم را معطوف خود می کنند. اما، مظلومیتی که از زمان تهاجمات ارتش تزاری و تجزیه سرزمین های شمال ارس از ایران بر اساس معاهدات ننگین گلستان و ترکمانچای شامل حال شیعیان این سرزمین ها شده و در دوران حاکمیت الحاد کمونیستی به اوج خود رسید، پس از فروپاشی الحاد کمونیستی نیز تمامی نداشته است و غافل ماندن دنیا و دوربین های تلویزیونی از مراسم های عظیم و پرشکوه عاشورایی سال های گذشته نارداران و لنکران و گنجه و مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) در ینی گونشلی در حومه باکو بخصوص در محرم سال 1437 هجری قمری نیز از نشانه ها و تبعات همین مظلومیت شیعیان جمهوری آذربایجان بوده است. با این حال، حماسه ای که شیعیان جمهوری آذربایجان در تجمعات پرشور حسینی نارداران و لنکران در عاشورای 1437 آفریدند، حاکمیت لائیک – سکولار جمهوری آذربایجان را  که از رژیم های به شدت تحت تاثیر صهیونیسم نیز به شمار می رود، نگران ساخت و به فکر چاره جویی انداخت.

نگاهی گذرا و روزشمارگونه به برخی تحولاتی که از عاشورای 1437 تا عاشورای 1438 در جمهوری آذربایجان روی داده است، به نوعی بیانگر ماوقع می باشد:

–         اول محرم 1437 (23 مهر 1394 / 15 اکتبر 2015) : پرازدحام ترین مراسم عاشورای حسینی در شهرها مختلف جمهوری آذربایجان بعد از سرکوب های استالینی دهه 1930 برگزار شد که در اوج تمامی آنها تجمع عظیم حسینی در اطراف حرم بی بی رحیمه (س) در نارداران و حرکت پرشکوه دسته عزاداری هیات های لنکران بود. در شهر گنجه برغم تدابیر گسترده نیروهای امنیتی و پلیس و بازداشت های گسترده تشکیل دهندگان دسته های عزاداری و امنای هیأت های مذهبی و نیز دستگیری فعالان جنبش تازه تاسیس اتحاد مسلمانان، تجمع خودجوش مردم در اطراف امامزاده ابراهیم (س) گنجه و خیابان های منتهی به آن بسیار قابل توجه بود. «اتحادیه روشنفکران» ، «مرکز دفاع از آزادی اعتقادات دینی و وجدان» و «جنبش مقاومت اسلامی برای آزادی قره باغ» جمهوری آذربایجان خشونت و بدرفتاری پلیس شهر گنجه با عزاداران حسینی را تقبیح کردند.

–         26 نوامبر 2015 ، مجلس عزاداری حسینی که در آستانه اربعین حسینی در حسینیه ای که در منزل حاج ابوالفضل بنیادوف، یکی از ساکنان نارداران دایر شده و در آن، حجت الاسلام طالع باقرزاده، منبر می رود، به هنگام اقامه نماز جماعت ظهر هدف حمله نیروهای پلیس باکو قرار گرفت که به شهادت چهارتن از نمازگزاران انجامید. رسانه های باکو اعلام کردند در این حمله، دو مامور پلیس نیز کشته شده است. اما، ناردارانی ها تاکید کردند حضار مجلس عزاداری مسلح نبوده اند و نیروی پلیس برای وسعت دادن به ابعاد ماجرا، دو مامور خود را نیز کشته است. در این عملیات، حاج طالع باقرزاده و دستکم 14 تن از شرکت کنندگان در مجلس عزاداری که اکثرا از فعالان جنبش اتحاد مسلمانان بودند، دستگیر شدند که بعدها اخبار وحشتناکی درباره شکنجه های وحشیانه بازداشت شدگان در بازداشتگاه «باندوتدل» ( اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت کشور جمهوری آذربایجان) در برخی سایت های اینترنتی منتشر شد. پس از واقعه 26 نوامبر 2015، شمار زیادی از مردان ناردارانی در میدان امام حسین (ع) نارداران برای اعتراض به عملیات وحشیانه نیروهای پلیس علیه مجلس عزاداری امام حسین (ع) تجمع کردند. نیروهای پلیس و قشون داخلی وزارت کشور نیز در اطراف نارداران مستقر شدند و نارداران تحت محاصره کامل قرار گرفت و ورود و خروج به این روستا و حرم بی بی رحیمه (س) ممنوع شد.

–         یک روز مانده به اربعین حسینی 1437،  وزارت امنیت ملی، وزارت کشور و  دادستانی جمهوری آذربایجان با صدور اطلاعیه مشترکی اعلام کردند عملیات ویژه ای تحت نظارت مستقیم الهام علی اف ، رییس جمهوری این کشور از ساعت هشت صبح روز سه شنبه اول دسامبر 2015 در نارداران شروع شده است. این حمله، منجر به حاکمیت فضای رعب و وحشت شدید بر نارداران و کل جمهوری آذربایجان شد و موج وسیعی از دستگیری روحانیون و فعالان شناخته شده شیعه در جمهوری آذربایجان را درپی آورد. با این عملیات که دستکم ده هزار نیروی امنیتی و پلیس و نظامیان قشون داخلی وزارت کشور جمهوری آذربایجان در آن شرکت داشتند، نارداران به تسخیر نظامیان درآمد و همانند یک شهر فتح شده در جنگ  با این روستا رفتار شد. «نیروهای فاتح» تمامی نمادهای شیعی و پرچم های حسینی را از نارداران برچیدند و مساجد آن را تعطیل کردند.

–         در 7 آذر 1394 ، محسن پاک آیین سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در باکو در اقدامای تعجب برانگیز در مصاحبه اختصاصی با پایگاه اینترنتی «ویرتوالاز» جمهوری آذربایجان گفت : « ما هیچ ارتباطی با حوادث نارداران نداریم درپی آن نیز سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو با انتشار بیانیه ای بر بی ارتباط بودن حوادث نارداران با ایران تاکید کرد!

–         در 13 آذر 1394 / 4 دسامبر 2015 ، کمال عبدالله، مشاور ریاست جمهوری آذربایجان در امور قومی، چندفرهنگی گرایی و دینی، تاکید کرد از این پس مردم نارداران، فعالیت های خود را براساس اصول «اسلام حقیقی» ادامه خواهند داد!  از سوی دیگر، گروهی از روشنفکران جمهوری آذربایجان با امضای طوماری،  اقدامات دولت باکو در متهم کردن مردم دوستدار اهل بیت (ع) در نارداران به تروریسم و نگهداری سلاح و حمایت از داعش را محکوم کرده، در خصوص خطر وهابیت برای جمهوری آذربایجان هشدار دادند.

–         در 14 آذر 1394 / 5 دسامبر 2015، پارلمان جمهوری آذربایجان ضمن تصویب تغییراتی در  قوانین مرتبط با  فعالیت های دینی، مجازات یک تا دوسال زندان برای تبلیغ دین (اسلام) توسط مبلغان خارجی در جمهوری آذربایجان در نظر گرفت. در همین برهه، جمعیت روحانیون مبارز جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، واقعه خونین نارداران و سرکوب شیعیان این کشور را ناشی از نگرانی دولت از گسترش فرهنگ عاشورایی در جمهوری آذربایجان دانست. علی حسن اف، مشاور ارشد الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در توجیه حمله به نارداران و تعطیلی مساجد این روستا، گفت : « شرایط موجود در این قصبه، با انکار واقعیت های {جمهوری} آذربایجان، جامعه ای دینیمذهبی را یادآوری می کرد

–         21 دی 1394/ 11 ژانویه 2016، الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان با صدور فرمانی که در پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری این کشور منتشر شد، سال 2016 را سال چندفرهنگی گرایی اعلام کرد.

–         30 دی 1394/ 20 ژانویه 2016، ژنرال شاهین محمدوف، فرمانده نیروی ضدشورش «قشون های داخلی» وزارت کشور جمهوری آذربایجان گفت آرامش و امنیت در نارداران برقرار شده است.

–         8 بهمن 1394 / 28 ژانویه 2016،  خبرگزاری نیمه رسمی «ترند» در گزارشی با عنوان «نارداران بسوی قرن 21 پیش می رود»، نوشت : « اکنون دیگر نمی توان سیمای نارداران را شناخت. در نارداران با منظره ای کاملا متفاوت روبرو هستیمخبرگزاری ترند نوشت : « نخستین تغییری که در نارداران به چشم می خورد، در همان ورودی این قصبه احساس می شود. عمران اراضی غصب شده ای که قبلا به عنوان میدان «حضرت عباس» شناخته می شد نیز آغاز شده است.

–         4 اسفند 1394/ 23 فوریه 2016، نیروهای پلیس با حضور در حسینیه امامزاده بی بی رحیمه (سمردان و زنانی را که برای عزاداری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در حسینیه جمع شده بودند، از حسینیه بیرون کردند.

–         13 اسفند 1394/ 3 مارس 2016، ساختمان حوزه علمیه «امام زمان (عجنارداران به بهانه تعریض معبر تخریب شد.

–         24 خرداد 1395/ 13 ژوئن 2016، کمال عبدالله، «مشاور دولت جمهوری آذربایجان در روابط بین اقوام، مسایل دینی و چندفرهنگ گرایی»  در سفر به مناطق نزدیک خط مقدم مناقشه قره باغ،گفت: « دولت جمهوری آذربایجان همواره در کنار دین و دینداران است. فکر می کنم که مساجدمان و خیلی از خادمان دین (روحانیون) ، هنوز هم انتظارات دولت را در زمینه خدمت به دولت و دولتمداری برآورده نمی کنند. »

–         12 مهر 1395 / 3 اکتبر 2016، مبارز قربانلی، رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان تاکید کرد : «در ماه محرم ، آیین های دینی صرفا باید در  مساجد برگزار شوند و برگزاری مجالس در منازل و خیابان ها غیرقانونی است الله شکور پاشازاده در سفر به شهر لنکران در جنوب جمهوری آذربایجان، در همایش « نقش جامعه در حفظ ارزش های ملی معنوی» در «مرکز حیدرعلی اف»  شهر لنکران گفت : « حرکت دسته ها در خیابان ها در ارتباط با مراسم های عاشورا، مناسب نیست و به همین علت ، براساس فتوای «شورای قضات» اداره مسلمانان قفقاز ، ممنوع است

–         عاشورای 1438/ 21 مهر 1395/ 12 اکتبر 2016 ، برای نخستین بار مراسم عظیم عاشورا در نارداران برگزار نشد. ورود به نارداران ممنوع شد. فقط اهالی نارداران با کارت شناسایی به نارداران راه داده می شدند. دولت جمهوری آذربایجان با استقرار نیروی گسترده در لنکران، از حرکت دسته های عزادارای در لنکران ممانعت و ده ها تن را دستگیر کرد. برغم تمامی ممانعت ها از برگزاری تجمعات عظیم عاشورا در نارداران و لنکران و گنجه،  مردم عزادار جمهوری آذربایجان به انحاء مختلف برای حضور در تجمعات عاشورایی تلاش کردند و تجمع عظیم مردم در اطراف مسجد مشهدی داداش در مرکز باکو و مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) در روستای ینی گونشلی در حومه باکو، حکایت از این کرد که عاشورا در جمهوری آذربایجان تعطیل بردار نیست.

در تحلیل تحولات دینی – سیاسی جمهوری آذربایجان در سال های اخیر و بخصوص سال 2016، آلتای گویوشف، از کارشناسان لائیک علوم دینی در جمهوری آذربایجان، با انتشار مقاله ای در پایگاه اینترنتی  بخش آذری «رادیو آزادی» آمریکا تحت عنوان «فاتحه مخالفان لائیک» نوشت : « اکنون در تاریخ یکصد ساله (جمهوری) آذربایجان، برای نخستین بار با  تحت فشار قرار گرفتن مخالفان دنیوی (لائیک)، چشم اندازهای جریان مخالفان دینی در حال گشوده شدن است  این کارشناس علوم دینی نوشت : « در سال گذشته در جمهوری آذربایجان پرازدحام ترین مراسم های تعزیه عاشورا پس از دهه های 1920 و 1930 برگزار شد. روشن است که این، موجب ناراحتی حاکمیت موجود شد. انتظار می رفت که حکومت برای جلوگیری از پرجمعیت برگزار شدن مراسم های عاشورا تدابیری اتخاذ خواهد کردهمین گونه نیز شد. از سال گذشته ، نصب شعارها و نمادهای دینی در خارج از مساجد ممنوع شد و نصب دوربین های مداربسته در عبادتگاه ها گرفته تا  تشدید مجازات ها و ممنوعیت حرکت  دسته های عزاداری ، از جمله محدودیت هایی بود که اعمال شدند. بی تردید، تمامی این تدابیر گرچه توانست از افزایش جمعیتی که (در مراسم عاشورا) به چشم عادی دیده می شود، جلوگیری کند، اما براساس آنچه  من در عاشورای امسال مشاهده کردم، می توانم بگویم که  این تدابیر نتوانسته است، جلوی تمایل عمومی موجود در جامعه (به جریان دینی ) را سد کند. همچنین ساده لوحی است که تصور شود این تدابیر، در آینده جلوی تمایل عمومی موجود در جامعه را خواهد گرفت.»

برگزار نشدن تجمع عظیم عاشورایی در نارداران که برای نخستین بار در تاریخ این منطقه روی داد، عاملی هشیار کننده برای مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و عاملی هشداردهنده برای جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود. از همان زمان که در 26 نوامبر 2015 ( 13 صفر 1437 / 5 آذر 1394) مجلس عزاداری حسینی برپا شده در نارداران در آستانه اربعین حسینی مورد حمله قرار گرفت، مشخص شد که حاکمیت لائیک – سکولار جمهوری آذربایجان که در واقع از جمله رژیم های سیاسی صهیونیستی محسوب می شود، در صدد برکندن ریشه های فرهنگ عاشورایی از نارداران برآمده است. بخصوص که در کمتر از یک هفته پس از حمله به مجلس عزاداری حسینی و قبل از فرارسیدن اربعین 1437، یعنی در ابتدای صبح روز اول دسامبر 2015 رسانه های باکو تصاویر خوفناکی از حرکت ماشین های نظامی قشون داخلی وزارت کشور و نیروی امنیتی جمهوری آذربایجان به سوی نارداران پخش کردند. با استقرار دستکم ده هزار نیروی نظامی در نارداران و اعمال مقررات ممنوعیت ورود و خروج به این شهرک مذهبی، نیروهای نظامی به سرعت تمامی مظاهر شیعی، از پرچم های عزای اباعبدالله حسین (ع) گرفته تا  احادیث وآیات و شعارهای دینی ، اخلاقی و سیاسی نوشته شده بر دیوارهای نارداران و آرم الله منقش بر سردر حرم امامزاده بی بی رحیمه (س) را برچیدند و داعش وار، پرچم و بیرق های حسینی را لگدمال کردند و صهیونیست وار، لوله های تفنگ ها را به سوی مردم نارداران نشانه گرفتند که تصاویر آن ها از شبکه های تلویزیونی باکو پخش شد. این حمله، در واقع اوج عملیات جنگ روانی گسترده امنیتی – سیاسی – رسانه ای – پلیسی بود که دولت جمهوری آذربایجان پس از تجمع عظیم عاشورایی نارداران در محرم 1437 آغاز کرده بود و حتی از چهره های سرشناسی نظیر الله شکور پاشازاده، رییس اداره دولتی مسلمانان قفقاز نیز برای تقبیح تشابه این مراسم به مراسم های عاشورایی در ایران استفاده شده بود.

درپی این حمله به نارداران که در حقیقت، حمله به مرکزیت تشیع در قفقاز محسوب می شد، دولت سکولار جمهوری آذربایجان تدابیر مختلفی را در حوزه های امنیتی-پلیسی، تبلیغاتی- رسانه ای و سیاسی – دیپلماتیک بکار بست تا به زعم ریشه فرهنگ عاشورایی را در نارداران بخشکاند که بطور خیلی خلاصه می توان این اقدامات را به صورت زیر فهرست بندی کرد:

اقدامات پلیسی – امنیتی:

          به شهادت رساندن چهار تن از سرشناسان شیعه در نارداران در مجلس عزاداری حسینی در روز 26 نوامبر 2015

           دستگیری گسترده روحانیون و دینداران فعال که دستگیری حجت الاسلام طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان و ده ها تن از روحانیون شیعه در نارداران و لنکران و گنجه و سایر مناطق از آن جمله بوده است

          اعمال شکنجه های وحشیانه علیه دستگیر شدگان در بازداشتگاه «باندوتدل» ( بازداشتگاه مخوف اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت کشور جمهوری آذربایجان)

          تعقیب و آزار خانواده های دستگیرشدگان «پرونده نارداران»

          خودداری از تحویل اجساد شهدای نارداران به خانواده هایشان برای دفن

          دفن اجساد شهدای نارداران توسط مأموران امنیتی و در قبرستان قدیمی نارداران و استقرار طولانی مدت مأموران امنیتی در کنار قبور برای جلوگیری از حضور و قرائت فاتحه برای شهدا

          قطع آب و گاز نارداران به مدت طولانی برای اعمال فشار و در محاصره اقتصادی نگه داشتن مردم این منطقه

          استقرار دائمی پست های نظامی در ورودی ها و خروجی های نارداران

          عملیات دائمی به اصطلاح جستجوی سلاح و مهمات در منازل نارداران و ترتیب دادن صحنه های ساختگی کشف سلاح از زیر خاک در حیاط منازل ناردارانی ها

          تمدید چندباره مدت بازداشت دستگیرشدگان در نارداران با اعلام تکمیل نشدن پرونده آنها برای محاکمه

          تعقیب و دستگیری فعالان در شبکه های اجتماعی در صورت توجه آنها به موضوع نارداران

          نهایتا آغاز محاکمه فرمایشی دستگیر شدگان در نارداران پس از ماه ها بازجویی تحت شکنجه های وحشیانه

          مجازات و حبس محاکمه شوندگان در سلول انفرادی به علت ایراد سخنان افشاگرانه در دفاعیات خود در دادگاه

          باز گرداندن گاه و بی گاه محاکمه شوندگان به بازداشتگاه «باندوتدل» برغم در جریان بودن محاکمه آنها

          مراجعه گاه و بی گاه ماموران «باندوتدل» به منازل دستگیرشدگان و حفظ فضای دائمی رعب و وحشت برای اعضای خانواده های آنها

          تخریب حوزه علمیه صاحب الزمان (عج) نارداران تحت پوشش تعریض خیابان برای نوسازی معابر نارداران

          تعطیلی مساجد نارداران برای تشکیل هیات امنای جدید و ثبت رسمی و صدور مجوز!

          تشکیل یک هیات امنای متشکل از افراد نصب شده از طرف اداره مسلمانان قفقاز برای زیارتگاه بی بی رحیمه (س) و اعلام اینکه این هیات ، نمایندگانی نیز برای سایر مساجد نارداران نصب خواهد کرد

          گشایش نمایندگی های وزارت امنیت ملی، پاسگاه پلیس، وزارت حالت های فوق العاده و «بنیاد دانش» ریاست جمهوری آذربایجان در نارداران در یک سال اخیر

اقدامات تبلیغاتی- رسانه ای:

          تبلیغات گسترده تلویزیونی و مطبوعاتی و اینترنتی مبنی بر استفاده از پرچم های بیگانه و تصاویر رهبران کشورهای دیگر در تجمع عاشورای 1437 نارداران و مغایر جلوه دادن این کار با حق حاکمیت و استقلال جمهوری آذربایجان

          ادعای حاکمیت تحجر و واپس گرایی و رفتارهای قرون وسطایی در نارداران

          تبلیغات گسترده برای زدن انگ “افراط گرایی دینی” به رعایت آداب و سنن شیعی توسط مردم نارداران و بخصوص تبلیغات گسترده برای سیاه نمایی حجاب اسلامی و چادر مشکی زنان و دختران ناردارانی

          تبلیغات گسترده در خصوص تبدیل شدن نارداران به مرکز تروریسم و افراط گرایی دینی!

          تبلیغات گسترده برای تقبیح ادای احترام روحانیون جمهوری آذربایجان به مراجع عالیقدر حوزه علمیه قم

          ادعای آموزش خرابکاری و عملیات تروریستی به  طلاب علوم دینی در حوزه علمیه قم

          تبلیغ ادعای دروغین مسلح بودن ناردارانی ها و تداوم پخش اخبار ساختگی در خصوص کشف سلاح از منازل ناردارانی ها

          اظهارنظر ها و حرکت های مقامات کمیته دولتی امور گروه های دینی و اداره مسلمانان قفقاز و تشکیلات مشاور امور اقوام و ادیان ریاست جمهوری آذربایجان در ارتباط با نارداران و تاکید آن ها بر ضرورت مقابله با “افراط گرایی دینی” در نارداران

          برگزاری دوره های «چندفرهنگ گرایی» و اردوهای تفریحی و آموزشی مشترک برای دانش آموزان نارداران و شهرستان «قبا» و تلاش برای اختلاط میان دانش آموزان ناردارانی که دخترانشان مقید به داشتن حجاب هستند با دختران دانش آموز بی حجابی که از سایر مناطق به این اردوها آورده می شوند

          برگزاری مسابقات هنری در وصف «چندفرهنگ گرایی و تساهل دینی» برای دانش آموزان نارداران

          تبلیغات گسترده در خصوص اختصاص 12 میلیون منات از طرف الهام علی اف برای عمران و آبادانی نارداران ( برغم تخریب خیابان اصلی نارداران و میدان امام حسین(ع) و برچیدن مظاهر شیعی از این خیابان و میدان، هیچ تغییر اساسی در ساختار شهری و زیرساخت های نارداران صورت نگرفت)

 

اقدامات سیاسی – دیپلماتیک:

          تلاش رسانه های باکو برای اخذ موضع منفی یا دستکم خنثی از سفیر وقت ایران در باکو علیه نارداران و انتشار سخنان سفیر وقت ایران مبنی بر بی ارتباط بودن وقایع نارداران با ایران!

          مانور گسترده مقامات دولتی باکو بر روی بیانیه مطبوعاتی سفارت ایران در باکو مبنی بر بی ارتباط بودن وقایع نارداران با ایران

          سفر مشترک مبارز قربانلی، رییس کمیته دولتی امور دینی، الله شکور پاشازاده، رییس اداره مسلمانان قفقاز و کمال عبدالله، مشاور رییس جمهوری در امور روابط میان اقوام و امور ادیان به نارداران و تاکید بر «مبارزه با افراط گرایی دینی»

          تاسیس کمیسیون امور اتحادیه های اجتماعی و گروه های دینی در مجلس ملی جمهوری آذربایجان و تمرکز این کمیسیون بر موضوع نارداران و مسدود کردن راه های تنفسی این مرکزیت شیعه در جمهوری آذربایجان

          سفر نمایشی الهام علی اف به نارداران و تاکید وی بر اینکه هر شهروند ناردارانی باید «وطن پرست» و وفادار به اصل «دولتگرایی» جمهوری آذربایجان باشد ( اعتراض به اصالت اصل شیعه گرایی در نارداران)

          اعزام هیات مشترک کمیته دولتی امور گروه های دینی و اداره مسلمانان قفقاز و مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و ادیان به زیارتگاه بی بی رحیمه (س) نارداران در آستانه محرم و تاکید بر اینکه تمامی مجالس عزاداری محرم باید در چارچوب قوانین (ممنوعیت تجمع در خارج از مساجد) انجام شود

در کنار این اقدامات ویژه که برای جلوگیری از تشکیل تجمع عاشورایی در نارداران انجام شده بود، دولت لائیک جمهوری آذربایجان با تمرکز بر هدف جلوگیری ار تجمعات عظیم عاشورایی در نارداران، لنکران و گنجه، در طرحی گسترده برای کل کشور نیز اعلام کرد هرگونه تجمعی در خارج از مساجد و حرکت دسته های عزاداری ممنوع و غیرقانونی است و به تشکیل دهندگان و شرکت کنندگان آن به شدت برخورد و مجازات سریع اعمال خواهد شد. همچنین در طول دهه اول محرم، ورود به نارداران برای غیراهالی ممنوع شد و ورود و خروج اهالی نیز با کنترل کارت های هویت امکان پذیربود.

به این ترتیب، برای نخستین بار در طول تاریخ نارداران، از تجمع عظیم عاشورایی که حتی رژیم کمونیستی نیز نتوانسته بود از آن ممانعت کند، جلوگیری شد و عاملان وابسته به صهیونیسم موفق شدند سیاست خود را علیه نارداران در ظاهر به نتیجه برسانند. گرچه ثمره این سیاست باکو آن شد که مردمی که نتوانستند در اطراف حرم بی بی رحیمه (س) برای عزای امام حسین (ع) جمع شوند، خود را  به مسجد مشهدی داداش در مرکز باکو یا به  مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) در روستای «ینی گونشلی» در حومه باکو رساندند و تجمعاتی در اطراف این مساجد شکل گرفت که قطعا این ها نیز مایه نگرانی و ناراحتی لائیک ها و آتئیست های نوین حاکم بر باکو شده است و احتمالا در آینده شاهد تدابیر جلوگیری کننده و پیشگیرانه در این ارتباط نیز خواهیم بود.

اما، به هر حال، به اصطلاح «نمایش عضله» باکو در جلوگیری از تجمع عاشورایی نارداران، به خودی خود پدیده جدیدی است که در تحلیل اوضاع جمهوری آذربایجان نیازمند تأمل است و عاملی هشداردهنده تلقی می شود. بویژه که جلوگیری از تجمع عاشورایی در نارداران و بطور کل سیاست محو و نابودی فرهنگ عاشورایی در جمهوری آذربایجان در شرایطی است که نگاهی به اخبار و تحولات یک سال اخیر جمهوری آذربایجان که بطور تأمل برانگیزی «سال چندفرهنگ گرایی» نیز نامیده شده است، نشان می دهد که در این سال «فعالیت های فکری – فرهنگی» صهیونیسم در این جمهوری دوچندان شده است.  در تمامی ماه های این سال ، هیات هایی از سازمان های یهودی و صهیونیست آمریکا و رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان سفر  کرده و با حضور نمادین در روستای یهودی نشین «قیرمیزی قصبه»، از شرایط فوق العاده ای که در این روستا برای یهودیان جهت حفظ ظواهر و نمادهای یهودی-صهیونیست و توسعه آن فراهم شده است، تقدیر کرده و «قیزمیزی قصبه» را  مایه افتخار جمهوری آذربایجان در عرصه بین المللی اعلام کرده اند. اعلام «قیرمیزی قصبه » به عنوان مایه افتخار جمهوری آذربایجان و اعلام «نارداران» به عنوان مرکز افراط گرایی و تحجر و تروریسم، از مهمترین واقعیت های تلخ «سال چندفرهنگ گرایی» در جمهوری آذربایجان است که در مقطع منتهی به عاشورا نیز این سیاست ظاهرا تکمیل شده و برای نخستین بار در تاریخ، از تجمع عظیم عاشورایی در نارداران جلوگیری شده است.

این سیاست چه نتایجی در سال های آتی به بار خواهد آورد؟ در تلاش برای یافتن پاسخ این سوال، باید توجه داشت که یکی از عوامل مهم فروپاشی شوروی، مقابله آن با خدا و مظاهر الهی و تلاش برای جایگزینی آن با الحاد و کفر و افتخار به مظاهر کمونیستی بود. گرچه این رژیم نیز ابتدا با مشت آهنین و مغزشویی توانست پایه های اقتدار خود را محکم کند و هفتاد سال نیز بر همین پایه ها حکم راند، اما نهایتا با فروپاشی آن، اعتقادات مذهبی پاک مردم به سرعت جوانه زد و از زیر آوارهای رژیم کمونیستی سربرآورد.  اما، این را نیز نباید از نظر دور داشت که در طول هفتاد سال حاکمیت کمونیست ها، ظلم های فراوانی بر مردم جمهوری آذربایجان روا داشته شد که انتظار نمی رود این بار نیز صهیونیست ها مشابه آن ظلم ها را علیه این مردم اعمال کنند و در مقابل آن سکوت اختیار شود.