اقدام پرسش برانگیز در المپیک ارامنه و نقض بی طرفی ایران

۲۷ شهریور, ۱۳۹۵
اقدام پرسش برانگیز در المپیک ارامنه و نقض بی طرفی ایران

هفته گذشته برگزاری بازی های الممیک ارامنه، شاهد استفاده برخی از ورزشکاران ارمنی از پرچم جمهوری خودخوانده قراباغ (آرتاساخ) بود.به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «اذریها» این اقدام واکنش هایی را جمهوی باکو در پی داشته است.

گذشته از این که ایران هنوز به صورت رسمی جمهوری قرباغ را به رسمیت نشناخته است، این اقدام که به نظر می رسد نوعی سواستفاده از حسن نیت جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود، می تواند نوعا بر هم زننده سیاست بی طرفی ایران در مناقشه قراباغ و بر هم زننده توازن این سیاست «تلقی» شود.

 البته جمهوری باکو در اقداماتی از این دست همواره پیشگام بوده است و به طرق مختلف به ویژه در کتابهای درسی و سیاست های عملی، سعی در اعمال سیاست های تحریک آمیز در ایران داشته است. به نظر می رسد این «اتفاق» باعث شده باشد که مقامات جمهوری باکو درک بهتری از ناراحتی طرف ایرانی به هنگام برگزاری مراسمات و نشست های ضد ایرانی در خاک جمهوری باکو داشته باشند.

وزارت خارجه ایران نیز طی بیانیه ای رسمی اعلام کرده است که این رخداد مبین هیچ تغییر سیاستی نبوده است. در این بیانیه آمده است:

 

مسابقات ورزشی ارامنه در ایران یک امر داخلی بوده و برای احترام به اقلیتهای دینی برنامه‌ریزی شده است. از سوی کمیته برگزاری این مسابقات از کشورهای گرجستان و ارمنستان به عنوان میهمان برای شرکت در این مسابقات دعوت شده و هیچ کشور یا منطقه دیگری در این مسابقات حضور ندارد.

نصب آرم یا استفاده از سمبل طرف دیگری بر روی لباس‌های ورزشی یک کشور شرکت کننده، بدون هماهنگی با کمیته برگزار کننده بوده است.

بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران استفاده از ورزش برای مقاصد سیاسی را تایید نمی‌کند و سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد مناقشه قره باغ تغییر نکرده است. مقامات ایران نیز صرفاً برای احترام به اقلیتهای دینی ایرانی در این مراسم شرکت داشتند.

گفتنی است در مراسم افتتاحیه المپیک ارامنه در تهران، بدون اطلاع کمیته برگزار کننده، نماد جمهوری خودخوانده قره‌باغ بر روی لباس یکی از کشورهای شرکت کننده نصب شده بود.قره باغ که یکی از جمهوری‌های خودمختار آذربایجان بود، بعد از فروپاشی شوروی اعلام استقلال کرد. هیچ کشوری در دنیا، حتی ارمنستان، استقلال قره باغ را به رسمیت نمی‌شناسد.