تاسیس «مرکز مطالعات اقوام و مذاهب آذربایجان» به دستور نهاد ریاست جمهوری

۲ بهمن, ۱۳۹۵
تاسیس «مرکز مطالعات اقوام و مذاهب آذربایجان» به دستور نهاد ریاست جمهوری

مرکز مطالعات اقوام، ادیان و مذاهب در ارومیه تاسیس شد. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی « آذریها» استان آذربایجان غربی به ویژه ارومیه، یکی از کانون های قدیمی تنوع و تکثر قومی ، مذهبی و دینی در کشور است. در این شهر که به عنوان نماد همزیستی از آن یاد می شود، گروههای جمعیتی متنوعی به لحاظ مذهبی (شیعه، سنی) به لحاظ گویش محلی (کرد و آذری) و به لحاظ دینی (مسیحیان آشوری و ارمنی) زندگی می کنند.

نزدیک به نیمی از جمعیت این شهر از هم میهنان کردزبان تشکیل شده که دوشادوش آذریها، ارمنی ها و آشوریها و فارسی زبان ها زندگی می کنند. در بین هر یک از اقوام حاضر در این استان نیز تنوعات پیچیده ای وجود دارد. برخی از کردهای استان از ایل شکاک، برخی دیگر کرمانجی و برخی دیگر گویشوارن سورانی هستند. هر یک از این «زبانهای کردی» باید به عنوان یک زبان مستقل تلقی شود زیرا ساختار گرامری و لغات ویژه خود را دارند.

همچنین برخی از شهروندان آذری این استان سنی مذهب اند. علاوه بر این جوامع اهل حق نیز در این استان زندگی می کنند.جوامع یارسان یا اهل حق در بین آذری ها و کردها وجود دارد.

در یک بررسی کلی باید گفت در این استان با نزدیک به ده گروه قومی متنوع روبرو هستیم. هر چند در نگاه اول دسته بندی شیعه – سنی (آذری- کرد) دسته بندی غالب به نظر می رسد است اما با نگاه ریزبینانه خواهیم دید که اقلیت های دینی، مذهبی و اقوام بسیار زیادی در این ناحیه ساکن اند.

از همین رو باید استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه را به عنوان «رنگین کمان اقوام ایرانی و مذاهب» دانست. بدیهی است که مدیریت این تکثر فوق العاده با جمعیت بیش از سه میلیون هشتاد هزار نفر (بر اساس سرشماری 1390) نیازمند تدبیر، مطالعه و بینش درست است. در همین راستا و با دستور نهاد ریاست جمهوری مرکز مطالعات اقوام و ادیان در دانشگاه ارومیه تاسیس شده است تا به مطالعه این تنوعات و حفظ و حراست از آنها بپردازد.

 

مرکز مطالعات اقوام و ادیان آذربایجان دانشگاه ارومیه با هدف تقویت تعامل و همبستگی اقوام و ادیان در استان آذربایجان غربی با حضور رییس دانشگاه ارومیه، معاونین، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، علمای برجسته حوزه و دانشگاه و اساتید معارف استان صبح امروز هفدهم آبان ماه افتتاح و فعالیت خود را آغاز کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب کشور با اشاره بر نقش تأثیر گذار علما و فرهیختگان در برقراری صلح و آرامش در جامعه گفت: پژوهشگران و فرهیختگان جامعه وظیفه آرامش بخشی و ایجاد صلح در بین قشرهای مختلف جامعه را بر عهده دارند.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب کشور، داعش را نماد بدفهمی و جهل دانست و افزود: در جامعه اسلامی شیعه و سنی اعضای یک خانواده هستند و دشمنان با سوء استفاده از تنوع قومیت ها و مذاهب در فکر نفاق و تفرقه افکنی است که باید با تقویت همگرایی و همدلی ملی بد دلی دشمنان را خنثی کنیم.

همچنین وی اهانت به مقدسات و باورهای دیگران را حرام و تخلف آشکار قانونی عنوان کرد و ادامه داد: اهانت به مقدسات در همه ادیان به ویژه دین مبین اسلام حرام و خلاف قانون است و تکیه بر ارزش ها و باورهای خود باید با حفظ احترام به سایر ادیان واعتقادات همراه باشد چرا که ایمان و اعتقاد به ادیان دیگر نیز جزء ایمان و اعتقاد ماست.

دکتر رحیم حب نقی رییس دانشگاه ارومیه با اشاره به هم زیستی مسالمت آمیز ادیان و اقوام استان گفت: آذربایجان غربی رنگین کمان اقوام وادیان است که مردمان آن سالیان سال در کمال صلح و صمیمیت در کنار هم زندگی می کنند. همچنین ایشان خاطر نشان کرد: مرکز مطالعات ادیان و اقوام آذربایجان نقشی سازنده و روشنگرانه در نزدیک ساختن دیدگاه­ ها و وحدت ملی ایفاء خواهد نمود.

در ادامه این مراسم  دکتر  سید محمد صالحی، رییس مرکز مطالعات اقوام و ادیان آذربایجان دانشگاه ارومیه، پژوهش در حوزه های مختلف فرهنگی، ادبی، تاریخی، دینی و اجتماعی آذربایجان و همچنین مطالعه در خصوص تعامل ادیان و اقوام منطقه و نقش آنها در تحکیم وحدت را از جمله اهداف مهم راه اندازی این مرکز عنوان کرد.