چهارصد تروریست ایغور برای پیوستن به داغش وارد افغانستان شدند

۲۵ فروردین, ۱۳۹۶
چهارصد تروریست ایغور برای پیوستن به داغش وارد افغانستان شدند

 تسنیم به نقل از یک رسانه‌ افغانستانی اعلام کرد که ۴۰۰ جنگجوی اویغور (ترکستان شرقی در چین) که در این اواخر که در عراق و سوریه می‌جنگیدند از طریق ایالت «وزیرستان» و «بلوچستان» برای کمک به داعش وارد جنوب افغانستان شده‌اند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «خبریال» نوشت که جنگجویان اویغور (ترکستان شرقی) که در عراق و سوریه قبلا می‌جنگیدند در روزهای اخیر از طریق ایالت‌های وزیرستان و بلوچستان پاکستان به شهرستان‌های شمالی ولایت زابل در افغانستان آمده‌اند.

بر اساس این گزارش، 400 نفر از جنگجویان اویغور وارد شهرستان‌های «خاک افغان»، «دایچویان» و «ارغنداب» شده‌اند. این افراد که قبل از این در عراق و سوریه می‌جنگیدند، اکنون در شهرستان‌های شمالی ولایت زابل نیرو جذب می‌کنند.

جنگجویان اویغور نخست از وزیرستان شمالی وارد ایالت بلوچستان می‌شوند و با گذشتن از مرزهای جنوب شرق افغانستان از مسیر شهرستان «شملزی» وارد شهرستان‌های شمالی ولایت زابل شده‌اند.

گفته می‌شود این افراد که از امکانات وسیع مالی و تسلیحاتی برخوردارند به افراد وابسته به داعش در جنوب افغانستان پیوسته‌اند و در حال سربازگیری به نفع آنها هستند.

جنگجویان اویغور قبل از این در ولایت‌های شمالی افغانستان نیز دیده شده‌اند که از بخش‌های شمال غرب چین وارد ولایت بدخشان شده و از آنجا به سایر نقاط افغانستان می‌روند.

این رسانه هشدار داده است که در صورت عدم اقدام دولت کابل و نیروهای بین‌المللی علیه اویغورها در افغانستان این گروه می‌تواند به جز افغان‌ها سایر کشورها را نیز مورد تهدید قرار دهند.

جنبش ترکستان شرقی گروه تروریستی است که اغلب اعضای این گروه را اویغورهای ایالت سین کیانگ چین تشکیل می‌دهند و در برخی موارد در عراق و سوریه به نفع داعش در حال جنگ هستند.
 قبل از این نیز گزارش‌هایی از حضور افراد وابسته به داعش در ولایت زابل و درگیری آنها باطالبان سال گذشته منتشر شده بود.

سال گذشته نیز بسم‌الله افغان مل والی ولایت زابل مدعی شده بود که 200 خانواده وابسته به گروه تروریستی داعش در شهرستان‌های خاک افغان، دای‌چوپان و «نوبهار» مستقر شده‌اند، اما طالبان با انتشار بیانیه‌ای حضور داعش در این ولایت را رد کرد.

آذریها می افزاید که هدایت ایغورها به سمت بنیادگرایی از سوی ترکیه در پنج سال گذشته برنامه ریزی شد. مطابق با این اقدام عوامل ترکیه در ایران (بنیادگرایان قومی) در سالهای گذشته به حمایت از ایغورها پرداخته و سعی کرده اند پوشش حقوق بشری برای آنها ایجاد نمایند. در تظاهرات روزقدس در 1394 چندین بنیادگرا از جمله «رسول رضوی» با پرچم تروریست های ایغور در سطح شهر حاضر شده بودند. نامبرده که به دلیل فعالیت های تروریستی از سوی دادگاه به حبس محکوم شده است از سوی رسانه های به اصطلاح حقوق بشری به عنوان فعال مدنی و فعال حقوق بشر معرفی می شود.