اظهارات ضد امنیت ملی در صدای امریکا از سوی سفیر اسبق ایران در باکو

۱۹ اردیبهشت, ۱۳۹۶
اظهارات ضد امنیت ملی در صدای امریکا از سوی سفیر اسبق ایران در باکو

در پی بی توجهی نهادهای امنیتی که متولی مسائل قومی در کشور هستند، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در باکو یکبار دیگر طی مصاحبه با صدای امریکا به نفرت پراکنی و ساختارشکنی پرداخت.
به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها، افشار سلیمانی که دوران سفارت وی در باکو با «اما و اگر» و «حرف و حدیث» های های زیادی همراه بوده و گاهی نیز موجب سرافکندگی کشور شده است، در سالهای گذشته مرتبا با صدای امریکا مصاحبه کرده و اظهاراتی مبتنی بر قوم مداری و به دور از شان کشور را مطرح نموده است.
گفتنی است بخش آذری صدای امریکا به صورت وب سایت اینرتنتی اداره شده و دارای یک بخش به نام «آذربایجان ایران» می باشد که توسط «علیرضا قولونجو» از تجزیه طلبان فراری اداره و مدیریت می شود. این بخش در سالهای اخیر به ویژه پس از نامه دانارورباکر کنگرسمن امریکا به هیلاری کلینتون و توصیه تجزیه آذربایجان از ایران، تبدیل به لانه تجزیه طلبان و پان ترکیست ها شده است.
 افشار سلیمانی تا کنون چندین با در خصوص مسائل حساس قومی و امنیتی کشور با این بخش از صدای امریکا (وابسته به سیا) مصاحبه و مسائل نامناسبی را طرح کرده است. در آخرین نمونه از این مصاحبه ها، این فعال سیاسی تز سهم 30 درصدی آذریها در قدرت را مطرح کرده است و گفته است « عدالت سیاسی آن است که هر قوم به تناسب جمعیتش در حاکمیت نقش داشته باشد.»
اقای سلیمانی اگر چشم بصیرت داشت می‌دانست که آذریها در ساختار سیاسی- اقتصادی جمهوری اسلامی همواره بیش از 30درصد سهم داشته اند اما توصیه به تقلید از الگوی کشورهای فرومانده همچون لبنان و عراق برای ایران ناشی از حسن نیت نمی تواند باشد.
به گزارش آذریها به نقل از بخش آذری رادیو صدای آمریکا، افشار سلیمانی ، سفیر پیشین ایران در باکو تاکید می کند در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران، بهترین نامزد، هم برای کل ایران و هم برای جمعیت های «غیرفارس» (!)، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری است.
افشار سلیمانی با اشاره به نبود هیچ نامزدی از آذربایجان در این انتخابات ، به فقدان «عدالت سیاسی» درباره ترک‌ها (؟!) و آذربایجان اشاره کرد.
به نظر او، صرف نظر از اینکه چه کسی به ریاست جمهوری برگزیده خواهد شد، نمایندگان ترک در مجلس ایران باید بطور جدی برای گرفتن سهم ترک ها (؟!) از حاکمیت تلاش کنند.
سلیمانی با تاکید بر اینکه « در ایران همه چیز در اختیار رییس جمهوری نیست»، گفت : « با وجود این، بسیاری از وعده های روحانی اجرا شده است.»
افشار سلیمانی با تاکید بر اینکه موفقیت های حسن روحانی اساسا در سیاست خارجی بوده است، گفت : « تلاش کردند که روابط را با کشورهای خارجی و سازمان های بین المللی گسترش دهند  و جلب اعتماد کنند. البته، مسایل حل نشده ای نیز وجود دارد. علتش نیز این است که همه چیز در دست ایران و سایر کشورها نیست. در منطقه بحران هایی جریان دارد. حل برخی مسایل در روابط خارجی ، به موفقیت هایی در زمینه اقتصادی منجر شده است. مذاکرات هسته ای به نتیجه رسید و فواید آن را در اقتصاد مشاهده کردیم. البته انتقادهایی هم وجود دارد. اما، به نظر من ، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری پیشین ، ایران را در وضعیتی قرار داده بود که اگر آقای روحانی نمی آمد و این کارها را انجام نمی داد، شرایط تغییر نمی کرد. البته اگر نظام و در رأس آن ، رهبر برای آن چراغ سبز روشن نمی کرد، این تحول امکان پذیر نبود. »
افشار سلیمانی درباره علت عمل نشدن وعده حسن روحانی به اهالی آذربایجان مبنی بر تاسیس فرهنگستان زبان ترکی [آذری] نیز گفت: « در ایران همه چیز در اختیار رییس جمهوری نیست. ساختار جمهوری اسلامی ایران به طوری است که رییس جمهوری نمی تواند همه مسایل را حل کند. هیات دولت فقط می تواند برخی از کارها را انجام دهد. مجلس وجود دارد. نظام قضایی نیز وجود دارد.  همچنین سازمان هایی تحت کنترل رهبر وجود دارند که تابع رییس جمهوری نیستند. نیروهای نظامی و ارتش نیز تابع رییس جمهوری نیست. این ها نه تنها در مقابل حکومت، بلکه در مقابل مجلس نیز پاسخگو نیستند. »
افشار سلیمانی می گوید صرف نظر از تمامی این ها، بهترین انتخاب برای جمعیت های غیرفارس، نامزدهایی هستند که گروه های معتدل و اصلاح طلب از آنها حمایت می کنند.
افشار سلیمانی گفت : « هم برای ملت ایران و هم برای اقوام ایران از جمله ترک ها،عرب ها، کردها، بلوچ ها، گیلک ها و لرها ، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری را بهترین انتخاب می دانم. البته ، طبیعی است که من این را در میان شش نامزد موجود می گویم. اگر در ایران امکان پذیر بود، افراد بهتری از روحانی و جهانگیری نیز وجود دارند. اما ، من اطمینان دارم که اگر یکی از این دو نفر ، رییس جمهوری نشوند، تمامی دستاوردهایمان از دست خواهد رفت. »
سفیر پیشن ایران در(جمهوری) آذربایجان، دیدگاه های خود درباره فقدان هیچ سیاستمداری از آذربایجان در میان نامزدها نیز به صدای آمریکا گفت : « البته، من امیدوار بودم که از ترک ها و آذربایجان نیز سیاستمداران قوی در میان نامزدها باشند. عدالت سیاسی آن است که تمامی اقوام به تناسب جمعیت خود ، در جمهوری اسلامی ایران جایگاه خود را به دست آورند. یعنی دستکم اگر از ما در انتخابات ریاست جمهوری نامزد وجود داشت و اگر قوی بود، ما از او حمایت می کردیم. همچنین دستکم 30 درصد از هیات دولت باید از ما (آذری ها) باشد. به نظر من عدالت سیاسی آن است که ما سهم خود را بتوانیم بگیریم. هم اکنون در مجلس نزدیک به یکصد نفر نماینده ترک وجود دارد. آنها صرف نظر از اینکه چه کسی رییس جمهوری می شود، باید این سهم را بگیرند.»
گفتنی است وزارت امور خارجه ایران هیچگونه مسئولیت در قبال رفتار غیرمسئولانه این کارمند پیشین خود را نمی پذیرد.
بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در دیماه 1388 همکاری با رسانه های برانداز خارجی از جمله صدای امریکا مصداق جرم تلقی می‌شود.