انتخابات 96:نه بزرگ تبریز به مطالبات قومی در انتخابات

۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۶
انتخابات 96:نه بزرگ تبریز به مطالبات قومی در انتخابات

حسن روحانی در حالی پیروز انتخابات شد که تمام شهرهای شمالغرب کشور را یکایک طی کرد و بدون اینکه حتی یک وعده قومی بدهد و یا به مطالباتی که در سال 92 مطرح شده بود اشاره کند. با این وجود روحانی بیشترین رای را حتی نسبت به سالهای گذشته کسب کرد.

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها روحانی در اردبیل 52.87%، در استان آذربایجان غربی78.20%  ، آذربایجان شرقی 46.87% رای کسب کرد. همچنین رای روحانی در زنجان 51.92% رای کسب کرده است.

مقایسه این آمار با آمار سال 92 نشان میدهد که روحانی در هر یک از استان با پیشرفت معناداری روبرو بوده است.

موارد زیر مهم ترین محوریت وعده های روحانی را در انتخابات سال 1396 تشکیل می داد:

برجام و برداشتن تحریم ها

رفع تبعیض جنسیتی

آزادی

حقوق اقلیت های دینی و مذهبی

از سوی دیگر، جریان قوم گرایی آذری به زعامت نادر قاضی پور در انتخابات اخیر، علنا در برابر روحانی و جریان اعتدال صف آرایی کرد. این در حالی است که روحانی در استان آذربایجان غربی یکی از بالاترین میزان آراء را کسب کرد که احتمالا بخش بزرگی از آن از سوی کردهای اهل سنت است که تقریبا نیمی از جمعیت استان را تشکیل میدهند.

از سوی دیگر در انتخابات شورای شهر نیز نامزدهای قومگرا و گاه پان ترکیست کمترین رای را کسب کردند. به طوری که کسانی که کوچک ترین اشاره ای به یکی از عناصر گفتارهای قومی در تبلیغات خود داشتند از سوی مردم انتخاب نشدند و خارج از بیست نفر اول قرار گرفتند. توضیح اینکه شورای شهر تبریز 13 عضو اصلی دارد.

برای نمونه یک لیست قوم گرایانه به نام «ایل قوجو» با حضور تعدادی از قوم گرایان گمنام و ریزش های حزب حکیمی پور نتوانست هیچ یک از اعضای خود را وارد بیست نفر اول کند.

قوم گرایان  و چهره های نزدیک به حزب مشارکت و اصلاح طلبان شامل یک چهره جنجالی در شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان تبریز، یک نماینده پیشین مجلس و یک وکیل دادگستری نیز به طور کلی ناکام ماندند.

یک نامزد دیگر که با اصرار تاسیس خانه عاشیقلار را مطرح میکرد نیز با ناکامی روبرو شد. این نتایج نشان میدهد که الگوی رای دهی در تبریز از مطالبات قومی پیروی نمی کند.