در آستانه سفر علی‌اف به ایران: توصیه رهبر “حرکت ملی تالش” به الهام علی‌اف

۱۰ آبان, ۱۳۹۶
در آستانه سفر علی‌اف به ایران: توصیه رهبر “حرکت ملی تالش” به الهام علی‌اف

«اسماعیل شعبان‌اف» رهبر “حرکت ملی تالش‌”، طی مصاحبه ای تلویزیونی توصیه هایی را در ارتباط با ایران به الهام ‌علی اف ارائه کرد.

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها، در آستانه سفر الهام‌علی اف ، به ایران، رهبر جنبش ملی تالش‌ها در گفتگو با تلویزیون آننا در مسکو، از علی اف خواست تا به کشور ایران به عنوان جغرافیای مادر، که جمهوری فعلی آذربایجان نیز از آن جدا شده است، احترام گذاشته و اعتماد نماید. وی به علی‌اف توصیه کرده است که با ایران رفتار دوستانه ای داشته باشد و روابط بین دو کشور را مانند یک «امانت» تلقی کند.

وی همچنین در این مصاحبه برای دوران پس از داعش در سوریه نیز توصیه کرد که با تشکیل یک شورای آشتی ملی برای آشتی دادن و متحدسازی مردم، همبستگی مردم آن سامان حفظ شود.

«شعبان‌اف» در این مصاحبه اظهار داشت که پیروزی‌های ائتلاف ایران و روسیه در سوریه، بسیاری از رقبا و دشمنان ما را ناخرسند کرده است. برای همین منظور بسیاری از لابی ها تلاش می کنند تا این اتحاد را مخدوش سازند و در انتخابات آینده این کشور، چهره پوتین را تخریب کنند. خوشبختانه، رهبران ایران و روسیه با مدیریت درست، گرفتار دام های تحریک آمیزی از این دست نمی شوند. از همین رو برای ما تالش‌ها، استمرار ائتلاف روسیه – ایران بسیار مهم است و برای آن تلاش می‌کنیم.

اگر وضعیت حساس و بغرنج کشورهای مطنقه را نیز در نظر بگیریم، به اهمیت و ضرورت روابط این دو کشور بزرگ بیشتر پی خواهیم بود.

رهبر جنبش ملی تالشهای جمهوری آذربایجان در ادامه تحلیل خود گفت، همانطور که می‌دانید پروژه انتقال داعش به افغانستان، بی واسطه امنیت ایران و روسیه را هدف قرار می دهد. در برابر این ترفند امریکا، فقط روسیه و ایران هستند که توان مقابله دارند و بقیه کشورهای آسیای مرکزی قادر به مقاومت نیستند و اقدامی نیز انجام نخواهند داد.