همزمان با سفر الهام علی اف به تهران؛ دعوت از یک تروریست بمب‌گذار به باکو

۱۴ آبان, ۱۳۹۶
همزمان با سفر الهام علی اف به تهران؛ دعوت از یک تروریست بمب‌گذار به باکو

در حالی که انتظار می‌رفت همزمان با سفر الهام علی‌اف به تهران، از تحرکات ضد ایرانی باکو که اکنون تبدیل به بخشی از گوهره حکومت شده کاسته شود، خبرگزاری‌های این کشور اعلام کردند که هفته گذشته میزبان یک تروریست تجزیه طلب ایرانی بودنده اند.

به گزارش آذریها به نقل ازروزنامه 525 ،یوسف عزیزی بنی طرف (ساکن لندن و سردبیر العربیه فارسی) و از تروریست های خوزستانی که تحت تعقیب قوه قضاییه ایران و نهادهای امنیتی است، سر از باکو درآورده است. وی از حملات تروریستی تهران که توسط داعش انجام شده بود حمایت کرده بود و از سخنرانی ضدایرانی اخیر ترامپ تشکر کرده و  از مخاطبین خود دعوت کرده تا عبارت «سپاسگزارم جناب رئیس جمهور ترامپ» را به خاطر گفتن عبارت «خلیج عربی» و «ملت تروریست ایران» در شبکه های اجتماعی او درج کنند.

با توجه به ماهیت پلیسی حکومت باکو بسیار بعید به نظر میرسد که وزارت امور خارجه این کشور از حساسیت ایران نسبت به این عنصر خرابکار که پشت پرده بسیاری از اقدامات تروریستی در خوزستان و انفجار خط لوله نفت قرار دارد، آگاه نبوده نباشد.

 بنابراین باید پرسید چرا حکومت باکو  به چنین شخصی روادید داده است؟ حکومتی که سالانه «لیست سیاه» مسافران جمهوری قراباغ کوهستانی را از طرق مختلف جمع آوری و منتشر میکند، آیا ممکن است از فعالیت‌ها و ماهیت بنی‌طرف که به صورت شبانه روزی علیه جمهوری اسلامی ایران، تمامیت ارضی و امنیت روانی مردم فعالیت میکند بی خبر باشد؟

پوشش رسانه ای که برای سفر بنی طرف تهیه شده است حضور وی در اتحادیه نویسندگان باکو است. باید پرسید مگر بنی طرف نویسنده یا اندیشمند است که به چنین انجمنی دعوت شود؟ آیا از وی کتاب مهمی منتشر شده و یا سبک جدیدی ارایه داده؟ از آن مهمتر آیا نوشته های احتمالی وی به روسی یا آذری ترجمه شده است که کسی در باکو با او آشنایی داشته باشد؟

به نظر می رسد باکو چونان همیشه اقدامات تخریبی و تروریستی علیه امنیت ایران را در دستور کار قرار داده و اکنون با دامنه بیشتری از دشمنان کشور ارتباط برقرار کرده است. هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که بنی طرف بدون دیدار با نهادهای امنیتی باکو به لندن بازگشته باشد!

زمان بندی این اقدام نیز جالب توجه است. مقامات وزارت امورخارجه یا نهاد دیگری در جمهوری باکو، می توانستند از همزمانی سفر بنی طرف به باکو و الهام علی اف به تهران، جلوگیری کرده و این سفر را به وقت دیگری موکول کنند. اما عمق کینه و نفرت حاکمان باکو از ایران به قدری است که در حالی که علی اف به تهران آمده بود، مبارزه قربانلی (معاون رئیس جمهور) در ریاض حضور پیدا کرد و بنی طرف نیز به باکو دعوت شد! این رفتار نشان میدهد که سیاست «اعمالی» جمهوری باکو در ضدیت و دشمنی با ایران هیچگاه تغییر نخواهد کرد بلکه بخشی از گوهره و ذات این حکومت، ستیزه جویی با ایران است.

بی شک چنین اقدامی بر خلاف “حسن نیت” و اصول همسایگی است و از طرف ایران بی پاسخ نخواهد ماند.