رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه: دانشگاه صنعتی مکانی تخصصی برای رشته های فنی است و تدریس زبان بومی لزومی ندارد

۱۱ بهمن, ۱۳۹۶
رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه: دانشگاه صنعتی مکانی تخصصی برای رشته های فنی است و تدریس زبان بومی لزومی ندارد

رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: اگر تعداد دانشجویان ثبت‌نام شده به حد نصاب برسد برنامه‌ریزی‌های لازم برای اخذ واحد درسی زبان ترکی انجام می شود. چون برای تدریس زبان ترکی باید استاد و منبع امتحانی انتخاب شود.

به گزارش وب سایت خبری – تحلیلی آذریها به نقل از فارس عبداللهی شریف گفته است:  منبع این درس بسیار مهم است و باید دارای محتوایی باشد که در آنها به اقوام مختلف توهین و بی‌حرمتی نشود، سمت و سوی ملی داشته باشد، زمینه‌های ایجاد شکاف و سوء استفاده را ایجاد نکند.

رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه اظهار داشت: ارائه درس زبان‌های بومی برای دانشگاه‌های جامع مانند “دانشگاه ارومیه” که رشته‌های علوم‌انسانی مثل ادبیات و دستور زبان فارسی و زبان‌شناسی در آنها تدریس می‌شود میتواند الزامی باشد اما “دانشگاه صنعتی ارومیه” مکانی علمی و تخصصی در رشته‌های “فنی” است. بنابراین ارائه این درس الزامی به نظر نمی‌رسد .ولی با این وجود به عنوان یک درس دو واحدی عمومی، “اختیاری “برای دانشجویان ارائه شده است و یادگیری این درس به عنوان “اطلاعات اضافی و فوق‌برنامه” برای دانشجویان خوب است.

 گفتنی است چند روز پیش یک کانال تلگرامی منتسب به یکی از تشکل های دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه فراخوان گردآوری امضاء برای تدریس زبان ترکی آذری در این دانشگاه را داده بود که این فراخوان از آنجایی که توسط خود دانشجویان این دانشگاه با استقبال مواجه نشد، رسانه های معاند و تجزیه طلب به تبلیغ آن پرداختند.

پیرو این اقدام مشکوک وب سایت آذریها طی تحلیلی به آسیب های امنیتیِ هویت پایه در تاسیس چنین رشته های پرداخته و دانشگاه ارومیه را از افتادن در دام پروپوگاندای جریان های نفرت پراکن پرهیز داده بود.

آذریها می‌افزاد بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، چنین دروسی باید از یک قالب کلی که در وزارت علوم به تصویب رسیده اند،پیروی کنند و همانگونه که رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه به درستی اشاره کرده است، لازم است ارائه آنها بر اساس متدهای علمی و زبان شناسی باشد. بر این اساس وب سایت آذریها بر اساس تجربه های گذشته در دانشگاه تبریز، پیگیر ارائه صحیح این رشته در دانشگاه ارومیه خواهد بود.