ضرورت اعلام جرم استانداری آذربایجان‌غربی علیه یک سایت نفرت پراکن

۱۷ آذر, ۱۳۹۷
ضرورت اعلام جرم استانداری آذربایجان‌غربی علیه یک سایت نفرت پراکن

استانداری آذربایجان غربی باید به نمایندگی از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران علیه یک سایت نفرت پراکن قومی که در صدد ترویج اندیشه های پان ترکیستی، ترویج خشونت و کشمکش میان اقشار جامعه، تشویق اذهان قومیت ها علیه یکدیگر و در نهایت واگرایی قومی است، اعلام جرم کند.

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذریها»، زمان آن فرا رسیده است که استانداری به نیابت از حاکمیت کشورمان شکایتی را در مراجع قضایی تنظیم کرده و مطرح سازد.

بر اساس قانون احزاب، قانون مجازات و قانون مطبوعات تحریک عده ای از مردم علیه گروهی دیگر برای جنگ و آشوب ممنوع بوده و مستوجب مجازات است. همچنین بر اساس رویه قضایی تبلیغ برای گروه‌های تجزیه طلب (مانند فرقه دموکرات پیشه وری) از مصادیق تبلیغ علیه نظام است. 

بر اساس ماده 512 قانون مجازات اسلامی هر کس مردم را به قصد بر هم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر اغوا یا تحریک کند صرف نظر از اینکه موجب قتل و غارت بشود یا نه نشود به یک تا پنج سال حبس محکوم می‌گردد.

ماده 698 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد، هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویق اذهان عمومی یا مقامات رسمی اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقصد اعمالی را بر خلاف حقیقت راسا یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحا یا تلویحا نسبت دهد اعم از اینکه ضرر مادی به طرف مقابل برسد یا نه،  علاوه بر اعاده حیثیت به  حبس از دو ماه تا دو سال محکوم می شود.

بر اساس بند چهار از ماده شش قانون مطبوعات، نفرت پراکنی قومی ( ایجاد اختلاف ما بین اقشار جامعه، به ویژه از طریق طرح مسائل نژادی و قومی) ممنوع است.

کارشناسان بر این باور اند که تقریبا هیچ یک از قوانین مرتبط باقی نمانده مگر این که توسط رسانه مزبور نقض شده باشد. اما در روزهای اخیر مطابق ماده 698 شاهد آن بودیم که این رسانه با انتشار اخبار و اکاذیب دروغ و نسبت دادن آن به استاندار، فضای سیاسی- اجتماعی شهرستان ارومیه را ملتهب کرده و موازی با آن عده ای از جریان های معاند که گوش به زنگ فرامین دشمنان منطقه ای است هستند فراخوان تجمع (شورش) در روز و ساعتی مشخص صادر کرده اند.

در واقع چنین سایت های داخلی و  جریان های تجزیه طلب زیرزمینی به مثابه «دو لبه یک قیچی» عمل کرده و یکی برای آن دیگری «ریل گذاری» می کند (رجوع کنید به این تحلیل راهبردی در سایت آذریها).

کشورمان سال ها است در حال مبارزه با قومیت گرایی و انواع و اقسام ایسم ها و گروهک های برآمده از دشمنان منطقه ای و جهانی است. مبارزه جامعه و کشورمان با رسانه ها و گروههای نفرت پراکن که زمینه تبعیض قومی و منازعات اجتماعی را فراهم می کنند یکی از مراحل مهم در این مصاف است.

پیش از این نیز وزارت کشور در خصوص نفرت پراکنی های همان سایت محلی به استانداری هشدار داده و خواستار رصد فعالیت های پشت پرده شده بود.