بررسی مجموعه اسناد «ویکی لیکس»
سند جدیدی از ویکی لیکس: ماهیانه 200 دلار برای عباس لسانی از سوی دولت جمهوری باکو

۱۲ اسفند, ۱۳۹۷
سند جدیدی از ویکی لیکس: ماهیانه 200 دلار برای عباس لسانی از سوی دولت جمهوری باکو

سند زیر با عنوان سند «خیلی محرمانه» طبقه بندی شده است. ر این سند گفتگوی غلامرضا صبری تبریزی، رئیس کمیته هماهنگی آذربایجانی های جهان با مامور یا ماوران آمریکایی را در سال 2007 شرح میدهد. این سند به وزارت خانه های دفاع، خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا فرستاده شده است.

به گفته سند، کمیته هماهنگی آذربایجانی های جهان یک سازمان مردم نهاد است که وظیفه اصلی آن برجسته کردن مساله حقوق قومی آذریهای ایران است. به گفته تبریزی، «این سازمان از حکومت جمهوری آذربایجان پشتیبانی مالی دریافت می کند».

 به گفته صبری تبریزی، حکومت جمهوری آذربایجان از سازمان او و دیگر سازمانها به عنوان سازمانهای «نیابتی» برای حمایت از آذریهای ایران استفاده می کند «بدون آنکه خشم حکومت ایران را برانگیزد». به گفته سند ویکی لیکس، صبری فردی نزدیک به حیدر علی اف بود و «مشاور غیررسمی الهام علی اف» است.

صبری در خلال گفتگویش، اشاره می کند که سازمان او به خانواده «عباس لسانی» و دیگر زندانیان قومی آذری 200 دلار [3میلیون تومان امروز] ماهیانه کمک مالی می کند. وی به مامور آمریکایی پیشنهاد می‌کند که حکومت آمریکا باید اعضای معتمد سازمان او را حمایت مالی کند تا به افرادی مانند لسانی کمک شود.

https://wikileaks.org/plusd/cables/07BAKU698_a.html

عباس لسانی در یکی از جلساتی که در منزل خود برگزار کرده بود، مردم کشور را به کشت و کشتار و جنگ با یکدیگر از طرق مسلحانه دعوت کرده بود. وی در این سخنرانی میگوید: « در خانه همه مردم آذربایجان غربی باید یک اسلحه باشد». وی در مواقع مردم آذری را به مسلح شدن در برابر کردها تشویق میکند.