آیا روح الله حضرت پور سوگند نمایندگی اش را نقض کرده است؟

۹ تیر, ۱۳۹۸
آیا روح الله حضرت پور سوگند نمایندگی اش را نقض کرده است؟

محکومیت کاظم صفابخش، مجرم امنیتی پان ترکیست که با ایجاد یک تشکیلات تجزیه طلب قصد داشت بازی فوتبال بین پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز را به یک جنگ قومی سوق دهد، با اعتراض حامیان اسرائیل روبرو شد. برای نمونه، برندا شفر، مشاور نهادهای امنیتی اسرائیل، با انتشار توییتی از این مجرم امنیتی حمایت کرد. مارک دوبویتز، مدیر اجرایی اف دی دی (اندیشکده حامی اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس) و یکی از معماران اصلی تحریم های دولت ترامپ و سیاست فشار حداکثری علیه مردم ایران، با بازنشر این توییت پشتیبانی خود را از این مجرم امنیتی نمایان ساخت.

البته که پشتیبانی لابی ها و مشاوران اسرائیل از فردی که قصد بی ثبات کردن کشور را داشته، جای شگفتی ندارد. یکی از اهداف سیاست فشار حداکثری بر ایران، بی ثبات کردن ایران از طریق ایجاد درگیری میان اقشار مختلف مردم است. کارت بازی با قومیت ها نقش بسزایی برای طراحان این سیاست دارد. از این رو، افرادی مانند کاظم صفابخش، از نیروهای میدانی و باارزش راهبرد سیاست حداکثری برای آمریکا و اسرائیل به شمار می روند. بنابراین، ابراز نگرانی افرادی مانند شفر و دوبوویتز از به دام افتادن یک تجزیه طلب تشکیلاتی کاملاً قابل درک است.

اما اتفاق شگفت انگیزی که در این میان رخ داد، حمایت روح الله حضرت پور، نماینده حوزه ارومیه از این مجرم امنیتی و مورد حمایت اسرائیل بود. حضرت پور در اینستاگرام خود اعلام کرد که پرونده کاظم صفابخش را پیگیری خواهد کرد. درست است که حضرت پور در میان اهالی علم و رسانه به ساده لوحی و بی بهرگی از دانش و سواد سیاسی- حقوقی معروف است، حتی از فردی در سطح او هم انتظار نمی رفت که از یک مجرم امنیتی تجزیه طلب که توهین به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور را در کارنامه خود دارد، حمایت کند.

در اینجا چند نکته بنیادین را به این نماینده یادآور می شویم:

1. اگرچه حضرت پور به عنوان نماینده ارومیه شناخته می شود، او نباید دچار توهم خودبزرگ پنداری شود چرا که بررسی میزان رأی داده شده به او نشان دهنده پایگاه اجتماعی ضعیف اوست. در انتخابات مجلس در ارومیه، او 86000 رأی از میان 733000 واجد شرایط رأی را کسب کرد که آماری بسیار ضعیف به شمار می رود. در واقع، وی نماینده چیزی حدود 11.5 درصد مردم ارومیه است که شکنندگی پایگاه رأی او را نشان می دهد.

2. حمایت حضرت پور از این تجزیه طلب، این نماینده مجلس را ناخودآگاه در جبهه شفر و دوبوویتز قرار میدهد. در واقع، تا کنون سه چهره عمومی از این تجزیه طلب ضدایرانی حمایت کرده اند: برندا شفر، مارک دووبویتز و روح الله حضرت پور. این در حالی است که حضرت پور در سوگند نمایندگی اش به حفظ استقلال کشور و تامین مصالح مردم سوگند یاد کرده است. حال پرسش این است که آیا حمایت از فردی که درصدد به راه انداختن جنگ داخلی و سوریه ای کردن ایران است با استقلال و مصلحت کشور چه رابطه ای دارد؟ آیا استفاده از منابع ملی برای کاهش هزینه تجزیه طلبی نقض سوگند نمایندگی نیست؟

3. هر نماینده ای بر اساس اصل 67 قانون اساسی سوگند یاد میکند که حافظ و پاسدار استقلال و آزادی کشور بود مصالح مردم را تامین کند. روح الله حضرت پور، با دفاع از کسی که بر اساس نظر  مراجع امنیتی و قضایی، علیه امنیت ملی اقدام کرده و با هدف تجزیه کشور اقدام به تاسیس گروه غیرقانونی و رهبری آن کرده است، دفاع نموده است. حضرت پور باید نشان دهد که دفاع از چنین مجرمی چگونه به نفع مصلح مردم و در راستای استقلال کشور قابل توجیه است.

در اینجا است که شورای نگهبان باید به موضوع ورود کرده و با توجه به نقض اساسی قانون اساسی و سایر اقدامات حضرت پور، به وظیفه خود عمل کند.

 

 

****

دادنامه کاظم صفابخش:

درخصوص اتهام آقای «کاظم صفابخش»دایر بر اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی ، فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشویش اذهان عمومی با عنایت به محتویات پرونده و بررسی های انجام شده و استماع مدافعات نامبرده و گزارش وزارت اطلاعات متهم به اقدام تشکیل گروه “دلی قانلی” وتبانی بر ضد امنیت ملی در جهت اغتشاش و جنگ قومی در جریان بازی دو تیم پرسپولیس تهران و تراکتور و ارائه تشکیلات مبنی بر «اخلال در نظم عمومی» داشته و با وارد نمودن اتهام به حاکمیت و حکومت جمهوری اسلامی به تشویش اذهان عمومی پرداخته و اقدام به «تحریک اقوام به درگیری» نموده و نامبرده باطراحی وچاپ بنری با مضمون قوم گرایانه و برافراشتن آن در «نمایشگاه کتاب اردیبهشت ۹۷ تهران و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی تجزیه طلبی» ترکی و استفاده از «علامت بوز قورد نشان حزب فاشیستی و نژاد پرستی گرگهای ترکیه» و انتشار تصاویر خود با این نشان در فضای مجازی نموده.
نامبرده «اقدام به تشکیل گروه ضد امنیت کشور»برای ایجاد درگیری در بازی پرسپولیس و تراکتور در تاریخ ۴/۹/۹۷ در ورزشگاه آزادی با نام “دلی قانلی لار” با ۲۱ عضو که برخی «عناصر تجزیه طلب تهران»هستند گروه مذکور با هدف ایجاد اغتشاش تشکیل شده در اقدامات خود با رهبری متهم «اقدامات تجزیه طلبانه بر مزار ستارخان »در باغ طوطی شهر ری در مورخه ۲۵/۸/۹۷ وانتشار تصاویر آن در فضای مجازی تهیه  با «پرچم جمهوری آذربایجان»نامبرده خود را سر کرده گروهک دانسته و «دستور ضبط تصاویر درگیری های فیزیکی و ضرب و شتم قومی » در ورزشگاه آزادی را صادر و در فضای مجازی انتشار وآن را «تجزیه طلبی ترکی» نامیده است.
نامبرده «لیدر تجزیه طلبان استان های تهران قم و البرز» بوده است.
نامبرده درتحریک افراد ومقاومت در درگیریها در صحنه استادیوم آزادی و داخل شهر تهران به تجزیه طلبان و اعزای گروه اعلام مینماید‌،که دل و جگر داشته باشید ،مرگ هست اما برگشتی در کار نیست،برویم بجنگیم و بمیریم واین مطالب را در فضای مجازی انتشار میدهد .

باعنایت به محتویات پرونده و بررسی های انجام شده در خصوص «تشکیل و اداره گروه تجزیه طلب »و دعوت افراد به اغتشاشات و جنگ و نبرد خیابانی نامبرده را طبق ماده ۴۹۸ قانون مجازات به تحمل ۱۰ سال حبس با احتساب ایام بازداشت ؛
و در خصوص « تشویش اذهان عمومی» طبق ماده ۶۹۸ قانون مجازات نامبرده را به ۲ سال حبس محکوم مینماید.

در خصوص «فعالییت های تبلیغی علیه نظام » نامبرده را طبق ماده ۵۰۰ قانون مجازات به تحمل ۱ سال حبس میباشد،
رای صادره حضوری و ظرف مدت ۲۰ روز قابل تجدید نظر خواهی میباشد.