درگیری نظامی بین ایروان- باکو یک بار دیگر شعله ور شد

۲۳ تیر, ۱۳۹۹
درگیری نظامی بین ایروان- باکو یک بار دیگر شعله ور شد

حملات توپخانه ای ارتش باکو به مواضع و استحکامات مرزبانی ارمنستان در دو روز گذشته خبر ساز شده است.

این درگیری ها که در 22 تیرماه آغاز شدند با استفاده از آتش سنگین توپخانه ای همراه بود و به نظر می رسد ادامه دار باشد. به گزارش سخنگو وزارت دفاع ارمنستان، تعرض نیروهای باکو به خاک ارمنستان، ماهیت تجاوز داشت. وزارت دفاع این کشور در بیانیه خود در 22 تیر گفت:

«امروز ساعت 12:30 ، نظامیان جمهوری آذربایجان با ماشین اتیکت واز (UAZ) از طرف استان تاووز ارمنستان به طرف خط مرزی جمهوری ارمنستان حرکت و بعد از هشدار نیرو های نظامی ارمنستان مجبور به عقب نشینی کرده اند.  بعد از آن  ساعت 13:45 نیروهای نظامی جمهوری باکو همراه با آتش توپخانه به یک پایگاه مرزی ارمنستان حمله کردند که بعد از پاسخ ارتش ارمنستان با تلفات جانی عقب نشینی کرده اند».

به گزارش وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیروهای نظامی این کشور در این حمله سه کشته و چهار زخمی به جا گذاشتند.

چند ساعت پس از فروکش کردن حمله نیروهای باکو، در نیمه های شب 23 تیر حمله ای دیگر به مرز ارمنستان با استفاده از سلاح های سنگین و تانک های روسی آغاز کردند. بر اساس بیانیه وزارت دفاع ارمنستان نیروهای نظامی باکو حدود ساعت ۱۲ شب با ادوات زرهی سنگین به مرز ارمنستان در طاوش حمله کردند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان این حملات «توپخانه ای» را تایید کرده است. بر اساس گزارش های موجود درگیری های شبانه 23 تیر برای نیروهای نظامی باکو حاصلی نداشت و موفق به پیشروی نشده اند. به گفته منابع نظامی، ارتش باکو در این حملات از تجهیزات نظامی به ویژه پهبادهای اسرائیلی استفاده کرده اند که یکی از آنها نیز ساقط شده است.

برخی منابع غیر رسمی در باکو از کشته شدن 17 نظامی در ساعات گذشته خبر داده اند. همین منبع از تصرف دو پایگاه نظامی از سوی ارتش ارمنستان پس از حملات باکو خبر داده اند که این اطلاعات هنوز به تایید وزارت دفاع باکو نرسیده است. دو طرف پس از استراحت چند ساعته در نیمه شب 23 تیر، یکبار دیگر با طلوع خورشید وارد درگیری شدند و هم اینک نیز این درگیریها ادامه دارد.

اگرچه ارمنستان و جمهوری باکو،از زمان آغاز مناقشه ناگورنو-قراباغ درگیری های نظامی را تجربه کرده اند اما عمده این درگیری ها در منطقه قراباغ کوهستانی متمرکز بود. به نظر می رسد این بار باکو به دلایل نامعلومی در حال کشاندن دامنه درگیرهای به خاک اصلی ارمنستان است.