تبلیغات نامتعارف و سیاسی اپراتور همراه آذرتل: اپراتور تلفن یا حزب سیاسی

۳۰ تیر, ۱۳۹۹
تبلیغات نامتعارف و سیاسی اپراتور همراه آذرتل: اپراتور تلفن یا حزب سیاسی

اپراتور تلفن همراه آذرتل از بدو تاسیس سعی کرده است با تبلیغات سیاسی و شعارهای نامتعارف متعصبانه که رنگ و بوی بسیج گری قومی دارد، پا به عرصه فعالیت اقتصادی بگذارد.

پیام های تبلیغاتی ای که این اپراتور در سطح شهر، سایت و یا بروشور های خود منتشر می‌کند بیش از آنکه جنبه «تبلیغات تجاری» داشته باشد، جنبه «تبلیغات سیاسی» دارد. برخی از این شعارها یا نشان های تجاری به هر چیزی شبیه هستند جز علایم تجاری. اگر قرار بر این باشد که شرکت های بازرگانی فعالیت خود را از مسیرهای سیاسی و عصبیت های قومی هدایت کنند و «نشان رسمی یک دولت بیگانه» را که سوابق خوبی در آذربایجان ندارد و بارها شهرهای بزرگ این خطه را «ویران» یا مردمش را «قتل عام» کرده است به عنوان نشان تجاری خود انتخاب کنند، باید گفت نام این کار بازرگانی و فعالیت اقتصادی نیست  ولی شاید «تجارت وطن» باشد.

واقعا به درستی مشخص نیست که آیا آذرتل یک اپراتور همراه است یا یک حزب سیاسی. اگر رسالت آذرتل تجارت در عرصه خدمات مخابراتی است چرا پرچم سیاسی دارد؟ چرا شعار سیاسی دارد؟چرا جامعه هدف قومی دارد؟ چرا بر روی در قرن بیست و یکم بر روی عصبیت و جاهلیت قومی سرمایه گذاری کرده است؟ آیا این شرکت چنین فرض می کند که شعور مردم آذربایجان آنچنان اندک است که به صرف چنین شعارهای فریب خواهند خورد؟ اگر چنین باوری دارد، کافی است تنها نگاهی به آمار خود داشته باشد.

اطلاعات و داده های موجود نشان میدهد که دقیقا به دلیل همین سیاست ها، مردم آذربایجان استقبال زیادی از اپراتور همراهی که شعار سیاسی را جایگزین تجارت کرده است به عمل نیاورده اند.  در طول فعالیت این اپراتور تنها حدود شش هزار سیمکارت فعال برای آن به ثبت رسیده است که در مقایسه با سایر اپراتورها ها ناچیز است. همین یک نکته نشان میدهد که هنگامی که تبلیغات سیاسی وارد عرصه تجارت می شود چه نتایجی در پی خواهد داشت. این اپراتور که با جملاتی چون تنها «اپراتور ترک زبانان» و مقداری شعار بنجل سیاسی که تنها از اردوگاه تجزیه طلبان شنیده می شود وارد عرصه شده است، فراموش می کند که پایه هایش در چه جامعه ای بنا شده است. مردم این خطه بر خلاف تصور عوام فریبان دارای شم سیاسی بالایی هستند و فورا سیاست هایی که با رویکرد استحمار و تحمیق قومی اجرا می شود را درک می کنند. دقیقا از همین رو است که از فعالیت های آن استقبال نکرده اند. اگر آذرتل به دنبال کارزار سیاسی در پوشش تجاری است، کسی در این کشور از کارزار برای حفظ وطن و تمامیت ارضی ابایی ندارد و در نتیجه این شرکت با میلیون ها تن از اعضای یک ملت بزرگ روبرو خواهند شد که تنها یک حقیقت برایشان موضوعیت دارد و آن بقای وطن است.

آذرتل و کسانی که تا امروز با آن علیرغم تذکرات متعدد مماشات کرده و با سهل انگاری غیرمسئولانه اجازه داده اند که روند امور به این نقطه برسد در جریان باشند اگر قرار باشد هر سرمایه داری با گرفتن انشعاب فرعی از یک اپراتور بزرگتر، اپراتور ویژه ای برای گروهها، فرقه ها، مذاهب، ادیان، زبان ها، لهجه ها، لباس ها، ناحیه ها و به طور کلی کثرت های فرهنگی تاسیس کرده و نام قومی برای شرکت خود انتخاب نماید، هیچ جامعه با آن با روی خوش برخورد نمی کند که ما نیز به عنوان جامعه ایرانی از آن استقبال کنیم.

مسائل سیاسی و به ویژه قومی نباید دست مایه تجارت شود. باشگاه تراکتورسازی این رویه را انتخاب کرد و نتیجه اش را دید. آذرتل نیز همان راه را رفت و به بن بست عظیمی در فروش و کسب سود رسید.

مسئله به ویژه زمانی حساسیت برانگیز می شود که توجه کنیم این شرکت با رندی مخصوصی، نشان دولتی یک کشور بیگانه را به عنوان علامت تجاری انتخاب کرده است! در نتیجه این رفتار، پرچم آن کشور بیگانه به شکل نامحسوسی در چشم اندازهای شهری نصب شده است و این یعنی اشغال بدون جنگ و خون ریزی. آن هم در خطه ای که ستارخانش برا پیروزی در یک انقلاب بزرگ حاضر نشد زیر پرچم قنسول بیگانه برود!

جامعه ایرانی به ویژه آذریها، هنوز آن قدر بی غیرت نشده است که در مقابل نصب علامت هلال عثمانی (ترکیه) با ترکیبی از رنگ بندی پرچم این کشور سکوت کنند. مسئولان کشور اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت مخابرات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید هر چه سریعتر تکلیف این اپراتور را مشخص کنند زیرا مردم تکلیف شان را در این چند سال مشخص کرده اند.

 وزیر مخابرات و وزارت اطلاعات به عنوان نهاد نظارتی باید پیگیر این موضوع باشد که چرا و چگونه یک گروه بازرگانی پرچم بیگانه را در شهرهای ما بالا برده اند و شعارهای سیاسی را دستمایه تجارت کرده اند و تا کی باید در قبال این مسئله سکوت کرد و دم بر نیاورد؟

آیا ایران اشغال شده است یا در جنگی شکست خورده است که ما بی خبریم ؟

جمع بندی کارشناسی و اجماعی که در خصوص رفتارها و خط مشی این شرکت شکل گرفته است، بر این باور است که آذرتل شرکت تبلیغاتی نیست بلکه یک حزب سیاسی که دارای شعارهای سیاسی، پرچم، زبان و خط، خط مشی مشخص(نرم) و جامعه هدف قومی است.

چنین گستاخی و مبادلاتی در تاریخ این سرزمین بی سابقه بود. هیچ گاه ملت ایران به این مقدار تحت فشار نبود و عوامل داخلی بیگانگان هیچ گاه به این مقدار با ظریف ترین شیوه ها، یگانگی ملت ما را این چنین به چالش نکشیده بودند. مسئولان باید، پاسخگو باشند و قوانین این کشور را مو به مو اجرا کنند.

آذرتل اگر میخواهد در این خطه فعالیت کند باید هر چه زودتر رویه خود را تغییر داده و پیش از همه نماد تجاری دیگری برگزیند و با زبان رسمی و ملی و تمدنی این کشور به ارائه خدمات بپردازد و یا اینکه در صورت عدم تمکین به همان کشور صاحب پرچم بازگردد.