رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد توان تحمل احساس تحت تبعیض بودن ارامنه در ترکیه را ندارد

۴ اردیبهشت, ۱۳۹۶
رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد توان تحمل احساس تحت تبعیض بودن ارامنه در ترکیه را ندارد

به گزارش خبرگزاری آناتولی ، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با ارسال پیامی به مراسم ارامنه که توسط اسقف استانبول برگزار شد بر اهمیت آرامش، امنیت و شادی شهروندان ارمنی ترکیه  تاکید کرد.

در پیام رئیس جمهور ترکیه همچنین آمده است: « مخالف هرگونه رفتار تبعیض آمیز نسبت به شهروندان ارمنی که موجب احساس رانده شدن آنها از جامعه شود، هستیم.  ضمن عرض سلام به آرام آتشیان، جانشین اسقف اعظم استانبول و شهروندان ارمنی حاضر در کلیسا، بار دیگر جان باختن ارامنه عثمانی در شرایط سخت جنگ جهانی اول را به نوادگان آن ها تسلیت می گویم.  ترک ها و ارامنه دو قوم کهن منطقه  هستند و هزار سال دوش به دوش هم در این جان زندگی کرده و دارای تاریخ و فرهنگ مشترک هستند. جامعه ارمنی چه در دوران عثمانی و چه در دوران جمهوری (ترکیه) که  نزدیک به صد سال از آن می گذرد،  با پرورش فرزندان خود، در توسعه و پیشرفت کشورمان سهم چشمگیری داشته اند. »

اردوغان افزوده است : « امروز نیز مانند گذشته، شهروندان ارمنی، به عنوان شهروندان آزاد و در چارچوب حقوق برابری در عرصه های سیاسی، تجاری، اجتماعی و فرهنگی حائز نقش های بسیار مهمی هستند.  هدف مشترک ما به عنوان دو ملتی که صدها سال در شادی و غم همدیگر شریک بوده‌اند، درمان زخم های گذشته و تقویت روابط انسانی و صمیمی بین طرفین است.  در همین راستا در 14 سال گذشته قدم های زیادی برداشتیم و اصلاحاتی که در طول تاریخ بی سابقه بودند انجام دادیم. تلاش های ما در خصوص حفظ میراث و فرهنگ ارامنه عثمانی ادامه خواهد یافت. امیدوارم انتخاب اسقف اعظم استانبول در کوتاهترین مدت ممکن به نتیجه برسد. در این راستا برای شما آرزوی موفقیت دارم. »

اردوغان افزوده است : « بدین وسیله مجددا یاد و خاطره ارامنه عثمانی را که در اوایل سده بیستم جان باختند را گرامی داشته و برای میلیون ها شهروند عثمانی که در خلال جنگ جهانی اول جان سپردند از خدواند طلب آمرزش می کنم.»